PRZEDSZKOLE NR 17
W OTWOCKU


PRZYJACIELE PRZEDSZKOLA
HISTORIA
REKRUTACJA
PRACOWNICY
KONTAKT
KSIĘGA GOŚCI
PRACE DZIECI
ROZKŁAD DNIA
DLA DZIECI
DLA NAUCZYCIELI
DLA RODZICÓW
DOKUMENTY
JADŁOSPIS
AKTUALNOŚCI
ŚREDNIAKI
STARSZAKI
ZERÓWECZKA





3 latki - Maluszki


WAŻNE!!! WAŻNE!!!


WAŻNE!!! WAŻNE!!!

CO NAS CZEKA W MIESIĄCU PAŹDZIERNIKU?

⦁ 05.10.18-godzina 11.00 -urodziny Przedszkola –uroczystość z udziałem dzieci , pracowników przedszkola, Rady Rodziców
⦁ 11.10.18-godz.9.15-teatrzyk w przedszkolu „Od ziarenka do bochenka”
⦁ 14.10.18- Dzień Edukacji Narodowej-uroczystość
⦁ 16.10.18- godz.15.00 Pasowanie na Przedszkolaka-uroczystość z udziałem rodziców
⦁ 31.10.18-godz.9.15-Koncert muzyczny”Opowieści starego zegara”
⦁ 12.10.18 wycieczka do Otwocka Wielkiego


Na naszej stronie:

* Tematy październik

* Tematy wrzesień

* Rozwój psychofizyczny 3 latka




Na górę strony



PAŹDZIERNIK

TEMATY   DO REALIZACJ
I.                    PRZYSZŁA DO NAS PANI JESIEŃ
II.                 JESIENNE SPOTKANIE Z JEŻEM
III.               LUBIĘ OWOCE
IV.              LUBIĘ WARZYWA
V.                 MOJE ZWIERZĄTKO

                 ZADANIA
  -    „Otwieranie oczu i nadstawianie uszu na wszystko, co dzieje się w przyrodzie jesienią” – obserwowanie zmian zachodzących w przyrodzie w związku ze zmianą pory roku: kolor liści, opadanie liści, chłodniejsze dni;
-     poznawanie zwierząt żyjących w naturalnym środowisku – jeż; nazwa, wygląd, sposób poruszania się i odżywiania;
-      rozpoznawanie i nazywanie najczęściej spotykanych owoców i warzyw, jako źródła witamin;
-      rozwijanie logicznego myślenia podczas rozwiązywania różnorodnych  zadań, poleceń,  zagadek umysłowych;
-      przygotowanie do porównywania liczebności zbiorów,; określenia – dużo, mało;
-       wdrażanie do samodzielności w różnych sytuacjach pobytu w przedszkolu (rozbieranie i ubieranie się, spożywanie posiłków,  korzystanie z toalety).

   

 WRZESIEŃ

                           TEMATY   DO REALIZACJI
  I.                     TO JA
  II.                   POZNAJEMY NASZE PRZEDSZKOLE
  III.                  ZGODNE  ZABAWY  PRZEDSZKOLAKÓW
  IV.               JESTEŚMY  SAMODZIELNI

                   ZADANIA
     - zapoznanie dzieci z rozkładem pomieszczeń – salą zabaw, łazienką, szatnią – omówienie zasad poruszania się po nich;
 -  przydzielenie znaczków indywidualnych i  nauka ich rozpoznawania;
- opanowanie umiejętności samodzielnego korzystania z toalety, mycia i wycierania rąk, szczotkowania zębów;
  - przyzwyczajanie do umiejętnego i kulturalnego spożywania posiłków – właściwe posługiwanie się sztućcami i kubkiem;
  - w czasie odpoczynku nie przeszkadzanie śpiącym kolegom – słuchanie bajek i opowiadań nauczycielki, usypianie z przytulanką;
 - zapoznanie z zasadami zgodnej i bezpiecznej zabawy, szanowanie zabawek i odkładanie ich na wyznaczone miejsce;
 - uczenie się używania zwrotów grzecznościowych – dzień dobry, do widzenia, proszę, dziękuję, przepraszam;
  - zdobywanie doświadczeń sprzyjających kształtowaniu świadomości schematu własnego ciała;
   - nawiązanie serdecznego, bliskiego kontaktu z nauczycielka, nabywanie umiejętności wyrażania słowami własnych potrzeb, myśli, odczuć.
   

Na górę strony







Rozwój psychofizyczny trzylatka

Mieć trzylatka to prawdziwa rozkosz. Dzieci w tym wieku stają się otwarte i gotowe do współpracy. Pogodne, mało konfliktowe. Nie mają w sobie nic z "potwornych" dwulatków. Nie chce się wierzyć, prawda?
Rozwój społeczny i emocjonalny
• -Bawi się z innymi dziećmi
• -Dzieli się z innymi
• -Jest nastawiony na współpracę
• -Zawiera przyjaźnie
• -Słucha i wykonuje polecenia
• -Lubi słuchać historii na swój temat
• -Upewnia się, czy jest kochany przez rodziców
• -Lubi zabawy w dom, rodzinę
• -Rozróżnia płcie
• -Potrafi opowiedzieć o problemie
• -Okazuje miłość bliskim
• -Boi się ciemności, samotności
• -Czasami adoruje jednego z rodziców
• -Chętnie pomaga w domowych prostych czynnościach
• -Chętnie się wygłupia, chce rozśmieszać innych
• -Ma okresy płaczliwości i braku poczucia bezpieczeństwa, pojawiają się pytania typu "kochasz mnie jeszcze?"
Rozwój fizyczny i motoryczny
• -Sam myje ząbki
• -Sam je
• -Samodzielnie myje ręce
• -Potrafi nalać napój z butelki, czy dzbanka
• -Potrafi korzystać z toalety, kontroluje swoje potrzeby fizjologiczne
• -Potrafi się ubrać i rozebrać (potrzebuje pomocy przy guzikach, zamkach błyskawicznych, itp.)
• -Wkłada buty
• -Rysuje kwadraty i koła
• -Zaczyna się posługiwać się nożyczkami
• -Chodzi na paluszkach
• -Skacze na jednej nodze
• -Przez chwilę stoi na jednej nodze
• -Bez problemu korzysta z urządzeń na placu zabaw
• -Sprawnie sobie radzi z omijaniem przeszkód na drodze, nawet kiedy biegnie
• -Kopie i rzuca piłkę
• -JeĽdzi na 3 kołowym rowerku
Rozwój intelektualny
• -Sprawnie posługuje się mową
• -Oscyluje pomiędzy światem rzeczywistym i nierzeczywistym
• -Ma bogatą wyobraźnię. Może tworzyć, np.: niewidocznych przyjaciół
• -Coraz więcej zapamiętuje
• -Zaczyna dokonywać wyborów, w oparciu o przewidywanie konsekwencji, a nie o działanie
• -Uczy się rozwiązywać problemy
• -Chętnie słucha bajek, opowiadań
• -Zna kilka wierszyków i piosenek
• -Potrafi mówić krótkie zdania i prowadzić krótk± rozmowę
• -Czasem się zacina, jąka lub powtarza słowa (zwłaszcza w emocjonujących chwilach)
• -Większość tego, co mówi jest zrozumiałe
• -Rozróżnia, że coś jest takie same lub inne
• -Zna imię swojego przyjaciela
• -Nazywa podstawowe kolory
• -Rozróżnia pojęcie teraźniejszości, przyszłości
• -Układa proste puzzle
• -Potrafi policzyć 2-3 rzeczy
• -Potrafi powiedzieć, jak się nazywa i ile ma lat
• -Obserwuje
• -W tym wieku fantazja miesza się z rzeczywistością i dziecko ma tendencje do nie rozróżniania tych dwóch obszarów
Sen
Większość dzieci rezygnuje z popołudniowych drzemek.
W tym wieku pojawia się lęk przed ciemnością, a bujna wyobraĽnia powołuje "do życia" różne strachy. Przydaje się lampka nocna w sypialni malucha.
Jedzenie
W wieku trzech lat dziecko zaczyna jeść posiłki zbliżone do twoich. Ważne żeby dostawało je o stałych porach. Chociaż trzylatek wydaje nam się już bardzo samodzielny nie przeceniajmy jego możliwości. Nadal pamiętaj żeby podawać małe porcje i małe kawałki, łatwe do nabrania na sztućce ( najlepiej żeby dziecko miało swój komplet sztućców dziecięcych).
Jak możesz pomóc swojemu dziecku.
• -Dziecko w tym wieku potrzebuje z twojej strony dużo wsparcia. Nie zapominaj o okazywaniu uczuć i zapewnianiu o twojej miłości
• -W wieku trzech lat dzieci u rozwija się zainteresowanie językiem. Zadawaj dziecku dużo pytań i słuchaj jego odpowiedzi. Odpowiadaj na zadawane pytania.Wprowadzaj nowe słowa.
• -Jeśli potrzebujesz zmotywować trzylatka używaj słów: mógłbyś, zgadnij, pomóż.
• -Pamiętaj, że dziecku sprawią przyjemność historie typu " Kiedy byłeś małym dzidziusiem".
• -Wspólnie uczcie się liczyć. Wykorzystujcie do tego laki, samochodziki, ciasteczka, itp. Pamiętaj, że chodzi o zabawę w naukę.
• -Czytajcie książki. Proś dziecko żeby samo opowiedziało ci przeczytaną historię.
• -Ucz dziecko, jak się nazywa.
• -Uczcie się prostych piosenek
• -Bawcie się w teatrzyk, zachęcaj dziecko do opowiadania różnych historii
Propozycje zabaw
Trzylatek ma już dość sprawne r±czki, które z chęcią próbują naklejać nalepki w odpowiednich miejscach w książeczce, ale także z zapałem będą miętosić plastelinę lub ciastolinę. Połóż na podłodze arkusz szarego papieru, na którym położy się dziecko, a następnie ty obrysuj jego kształt. Wspólnie go wytnijcie, a dziecko niech spróbuje dorysować usta, nos i oczy, a także ubranie – to, które ma na sobie, a może wymyślny strój kosmonauty lub księżniczki? A może odwrócić role i niech dziecko obrysowuje mamę lub tatę... Możecie też przygotować z papieru rybki, pokolorować je, a następnie do każdej z nich przyczepić zwykły spinacz biurowy. Teraz jeszcze tylko patyk z grubą nitką oraz magnesem na końcu i już można wędkować. Twoje dziecko ma już duży zasób słów, dlatego z przyjemnością weźmie udział w zabawie w nazywanie. Zabawa jest prosta: pokazując na przedmioty w waszym domu lub w książce z obrazkami, powiedz "to jest stół, a to..." i zawieś głos - dziecko dokończy wypowiedź. Jeśli od czasu do czasu się pomylisz, z radością cię poprawi! Zabawa może mieć różne warianty: sprawdzające znajomość kolorów, kształtów czy zastosowania danych przedmiotów. Pamiętaj, że każde dziecko rozwija się inaczej, więc wiadomości tu zawarte mają charakter wyłącznie informacyjny. Jeśli coś cię niepokoi skontaktuj się z lekarzem.

Na górę strony









Powrót na górę