PRZEDSZKOLE NR 17
W OTWOCKU


PRZYJACIELE PRZEDSZKOLA
HISTORIA
REKRUTACJA
PRACOWNICY
KONTAKT
KSIĘGA GOŚCI
PRACE DZIECI
ROZKŁAD DNIA
DLA DZIECI
DLA NAUCZYCIELI
DLA RODZICÓW
DOKUMENTY
JADŁOSPIS
AKTUALNOŚCI
ŚREDNIAKI
STARSZAKI
ZERÓWECZKA





3 latki - Maluszki

WAŻNE! WAŻNE! WAŻNE! BARDZO WAŻNE!!!


Szanowni Rodzice, poniżej znajdą Państwo listę z wyprawką rzeczową- w ramach przypomnienia oraz aby każdy miał dostęp do informacji.
- 4 rolki ręcznika papierowego na miesiąc
- 1 duże opakowanie chusteczek do nosa na miesiąc
- 2 opakowania papieru toaletowego mokrego na rok
- 2 opakowania mokrych chusteczek na rok
- 1 ryza białego papieru xero
- 100 papierowych kubeczków
Pozdrawiamy p. Magdalena i p. Beata


WAŻNE! WAŻNE! WAŻNE! BARDZO WAŻNE!!!


Bardzo prosimy o dokładne zapoznanie się z procedurą ORGANIZACJI OPIEKI W PRZEDSZKOLU W CZASIE PANDEMII COVID-19



PROCEDURA ORGANIZACJI OPIEKI W PRZEDSZKOLU W CZASIE PANDEMII COVID-19 od 1 września 2020r. - do pobrania



* Tematy do realizacji na październik

* Tematy do realizacji na wrzesień

Na górę strony







PAŹDZIERNIK

Lubię warzywa
-Rozmowa w kole – co to są warzywa? Jakie warzywa znamy? Dzielenie się doświadczeniami. Zagadki o warzywach.
-Urodziny Przedszkola -rozmowa – co się robi w urodziny, czy lubimy urodziny, za co lubimy przedszkole; praca plastyczna - Tort
-Zabawa sensoryczna „Jakie to warzywo?” – rozpoznawanie warzyw za pomocą zmysłów; degustacja wybranych warzyw
- „Dwie połowy” – zabawa w znajdywanie i łączenie połówek tego samego warzywa
- Wysłuchanie wiersza Maciejki Mazan „Pokłóciły się warzywa”, rozmowa o tym, dlaczego warto jeść warzywa, co jeszcze można zrobić z warzyw; - Ćwiczenie – rozpoznawanie z czego można ugotować zupę. Przyporządkowywanie warzyw do odpowiednich naczyń
- Lepienie warzyw z masy solnej

Lubię owoce
- Rozmowa w kole, rozpoznawanie owoców; zabawa z klasyfikowaniem warzyw i owoców do odpowiednich grup
- Zabawa matematyczna – ile jabłek jest na drzewie?
- Wysłuchanie opowiadania Urszuli Piotrowskiej „Opowieść o jabłonkach”, rozmowa kierowana na temat opowiadania, dostrzeganie różnic w wyglądzie drzew w różnych porach roku - Jak smakuje i wygląda jabłko? – poznawanie właściwości jabłka, degustacja; praca plastyczna „Kolorowe jabłuszka – malowanie farbami
- Rozwiązywanie zagadek o owocach; rozmowa w kole, które owoce mogą być żółte, które mogą mieć różne kolory; zabawa w klasyfikowanie – porządkowanie owoców według kolorów
- Praca plastyczna – wycinanie owoców; zabawa matematyczna – układanie owoców w wagonikach i przeliczanie
- Piosenka Jesień, co nam dziś przyniesie

PRACA ZDALNA W OKRESIE KWARANTANNY

Praca zdalna w okresie kwarantanny domowej dla grupy I 02.10.2020r.

Witamy wszystkich bardzo cieplutko. Cieszymy się, że jesteście z nami.
Pozdrawiamy: Hanię S., Hanię W., Mikołaja, Jasia, Wiktorię, Kacpra B., Laurę, Kacpra K., Antosia, Olusia F., Nelę.
Dziękujemy za zdjęcia i wasze roześmiane buźki.
Razem przetrwaliśmy ten czas i daliśmy radę - BRAWO MY!

Temat na dziś : W domu zawsze jest wesoło.

1. Rymowanka do nauki na pamięć z pokazywaniem według własnego pomysłu

Deszczyk pada - tapu-tap
Z nieba leci - kapu-kap
Po kałużach - tapu-tap
Idą dzieci - chlapu-chlap

2. Zabawa dużych grup mięśniowych - Gimnastyka małego smyka

Zbierzcie w pokoju (albo na dworze, kto może) mamę, tatę , siostrę, brata i zaproście wszystkich do wspólnej gimnastyki. Dla tych, co wolą poćwiczyć przy muzyce mamy małą propozycję:

Najpierw skłon- piosenka


Taniec Zygzak- piosenka


3. Zabawa tropiąca - Skarby

Chowamy jakiś przedmiot, a dziecko szuka zgodnie ze słyszanymi wskazówkami – utrwalamy kolory, orientację w przestrzeni, kierunki - na, pod, za.
Ciekawe, czy dzieciom uda się schować zabawkę i naprowadzić rodziców?

4. Ćwiczenia sprawności małej motoryki:

* możemy zrobić dziecku stemple z ziemniaka, aby tworzyło swoje fantastyczne kompozycje
* możemy dziecku dać makaron z dziurkami, aby go nawlekało na wstążkę i korale gotowe

Na poprawę nastroju w ten deszczowy i pochmurny dzień może zorganizujemy muzykę i coś słodkiego.
Kto się przyłączy do wspólnego pieczenia ciasta albo przygotowania słodkiego deseru?

Życzymy dobrego, wesołego dnia.
Do zobaczenia w poniedziałek w przedszkolu – będziemy czekać,
pani Magdalena i pani Beata

Praca zdalna w okresie kwarantanny domowej dla grupy I 01.10.2020r.
Witamy cieplutko nasze dzieci i ich rodziców.
Nela – dziękujemy za życzenia dla naszych chłopców.
Marysiu – piękna wyklejanka i piękne korale.
Jasiu fajnie spędzasz dzień – malowanie farbami, układanie puzzli, ćwiczenie spostrzegawczości.
Hania W. jak zawsze twórcza – lubisz farby, coś o tym wiemy.
Kacper B. – Twój skarpetkowy taśmociąg jest niesamowity, przypuszczamy, że każda twoja skarpetka ma parę - brawo Ty!
Olek T. – ćwicz rączkę ćwicz, wspaniale.
Antosiu – Twoje rączki są bardzo pracowite.
Guciu – fajny z Ciebie hiphopowy niedźwiedź.
Mikołaj – widzimy, że porządki w układankach i puzzlach zaliczone na 6.
Laureczko – pięknie segregujesz swoje skarpetki i ćwiczysz rączkę.

Temat na dziś: Drzewa

Wiemy jak namalować drzewa
Tylko farbek kilku trzeba
Farbka czarna lub brązowa
Wpierw korzenie, potem pień
zajmie nam to cały dzień
Z pnia gałęzie różne rosną
Lubię na nie patrzeć wiosną
mają igły albo liście
są zielone oczywiście.
Więc zieloną farbkę weź
i namaluj liści sześć.

1. W przedszkolu uczyliśmy się zabawy do piosenki: Rosną drzewa w lesie - korzenie drzewa mają - listkami poruszają.

- czy drzewa rosną tylko w lesie?
- gdzie możemy spotkać jeszcze drzewa?
- czy wszystkie drzewa mają liście ?

Porozmawiajmy z dzieckiem na ten temat i poszerzmy jego wiedzę o pojęcia: sad, park, drzewa iglaste, liściaste - na podstawie ilustracji z książeczek i własnych spostrzeżeń dziecka.
Dzisiaj drzew będziemy tworzyć na potęgę, dlatego zwróćmy uwagę dziecka na to, jak zbudowane jest drzewo: korzenie, pień, korona.
Możemy także wspólnie zastanowić się, dla jakich zwierząt drzewo jest domem.

2. Dziś wybór środków pozostawiamy Wam, drogie dzieci – możecie rysować, malować, lepić, układać z klocków (albo z krzesełek 😉); pamiętajcie tylko, że tematem przewodnim w naszej twórczości są DRZEWA.

3. Zabawa sensoryczna - solno-mączne obrazki

Do zabawy potrzebne nam tylko tacka (lub dwie) oraz trochę soli i mąki. Teraz wystarczy już tylko wysypać na tacę trochę mąki i soli, i jesteśmy gotowi do zabawy. Pobawmy się wspólnie z dzieckiem w rysowanie, zgadywanki i tworzenie znikających obrazków.
Potem możemy tę sól i mąkę wykorzystać do zrobienia masy solnej.

MASA SOLNA - przepis


Życzymy dobrego dnia i przedniej zabawy.
Jutro jest już piątek i kończy się nam czas na kwarantannie domowej.
Pozdrawiamy cieplutko,
pani Magdalena i pani Beata.

Praca zdalna w okresie kwarantanny domowej dla grupy I 30.09.2020r.
Dziękujemy Rodzicom za działania twórcze z dziećmi i za przesyłanie nam ich zdjęć. Dzięki nim wiemy, że nasze dzieci czują się dobrze, aktywnie spędzają czas i bardzo sumiennie realizują zadania dnia.
DZIĘKUJEMY I POZDRAWIAMY CIEPLUTKO: Antosia, Laurę, Marysię, Wiktorię, Nelę, Hanię W., Olka T., Kacpra B., Hanię S., Adriana, Jasia J., Oskara oraz Mikołaja.
Martwimy się, że nie mamy kontaktu z Kubusiem, Jasiem D., Grzesiem, Jagódką, Olkiem F., Kacprem K., Julianem, Karolem - mamy nadzieję, że u nich wszystko OK.

Temat i zadania na dziś : Co włożę na jesienny spacer?

1. Zabawa ruchowo-naśladowcza do wierszyka:

Spadł już deszczyk kapu, kap, - dzieci uderzają opuszkami paluszków o kolana
My w kałużę: chlap, chlap, chlap, - dzieci podskakują obunóż
Rozkładamy parasole: raz, dwa, trzy, - dzieci robią trzy podskoki i unoszą ręce do góry
Ktoś dziś zmoknie, lecz nie my. - dzieci układają ręce nad głową w formie daszka

2. Zabawa ćwicząca koordynację wzrokowo-ruchowa: Po linii
Rozkładamy przed dzieckiem poziomo 20 centymetrowe kawałki włóczki, tasiemki i prosimy, aby wodziło po włóczce, tasiemce paluszkiem od strony lewej do prawej i odwrotnie, można też narysować linię na kartce.

3. Zabawa z klasyfikowaniem: Jesienne porządki
Dziś możemy zająć się porządkami w szafce z ubraniami. Wspólnie z dzieckiem układamy jego ubranka według koloru, przeznaczenia: letnie, jesienne, zimowe; albo bluzeczki, spodnie, sukienki; albo segregujemy skarpetki do pary. Dziecko może nazywać części garderoby, określać kolor, próbować uczyć się składania swoich ubranek.
Dziś możemy także zrobić porządek w zabawkach: posegregować, poukładać je.

4. Angielski
A skoro dzisiaj temat o ubraniach, to i piosenka o ubieraniu się - Get Dressed for the Day Song.
Najlepiej, żeby dzieci mogły obejrzeć video i razem z postaciami udawać, że zakładają kolejne części garderoby.

Get Dressed for the Day Song




Życzymy dobrej zabawy!
Pozdrawiamy cieplutko - już niedługo zobaczymy się w przedszkolu,
pani Magdalena i pani Beata

Praca zdalna w okresie kwarantanny domowej dla grupy I 29.09.2020r.
Witajcie Nasze Zuchy!
Bardzo dziękujemy Waszym Rodzicom za wasze zdjęcia, pełne uśmiechów i radości: Mikołaju, Wiktorio, Jasiu, Olku, Haniu S., Nelu, Oskarku, Antosiu, Guciu, Marysiu, Kacperku, Haniu W. - wiemy, że u Was wszystko w porządku i bardzo się z tego cieszymy. Fajnie, że próbujecie wykonywać zadania, które dla Was tworzymy - jesteśmy z Was bardzo dumne.

Temat dnia: Jak wygląda jesień?

1. Zabawa na dziś - Jaka to pora roku?
Wybierzmy się dzisiaj z dzieckiem w podróż bez wychodzenia z domu poprzez oglądanie rodzinnych zdjęć, na których na pewno są zatrzymane wyjazdy wakacyjne, ferie zimowe, rodzinne wycieczki, spotkania, ważne uroczystości - przy okazji zwróćmy uwagę na różnorodność pór roku.
Można też dziecku pokazać ilustracje z książeczek, obrazki i zapoznać go z nazwami pór roku. Dziecko może segregować obrazki, omawiać ich treść, opisywać, co widzi na obrazku.
Zachęcamy również do pobawinia się w zagadki - skojarzenia, aby dziecko oswoiło się z nowymi pojęciami, np.
- słońce-plaża-wakacje to ....
- grzyby, kasztany, kolorowe liście to ....
- śnieg, bałwanek, choinka, prezenty to ....
- motylki, kwiatki, bazie, kurczaczki to ....

Kolejną propozycją jest wykonanie rodzinnego kalendarza urodzin, np. - tata urodził się zimą, mama wiosną, dziecko latem - dziecko może pokolorować obszar kolorem, który kojarzy mu się z daną porą roku lub samo coś narysować.
* Głównym celem tych zadań jest zapoznanie dzieci z nowymi pojęciami

2. Zabawa - Szukam czegoś co jest ....

Zadaniem dziecka jest odszukanie przedmiotu zgodnego z opisem podanym przez rodzica, np.
różowe-miękkie-puszyste: kocyk
metalowe- zimne- na drzwiach: klamka
pachnące- mokre - w łazience: mydło

3. Praca plastyczna - symbol jesieni
Naszą propozycją na dziś jest wyklejanka. Kartkę z kształtem symbolu jesieni (liść, grzybek lub inny własny pomysł) należy wykleić wydzieranymi kawałkami gazety albo plasteliną. Może i liście drzew jeszcze są zielone, ale nasze mogą mieć tyle kolorów, ile się znajdzie w domu.


Wyklej plasteliną lub kawałkami gazety wybrany listek albo grzybek - karta pracy - do pobrania



Mamy też dla Was jesienną piosenkę "Malowała Jesień" na umilenie dnia. Ciekawe, na jakie kolory Jesień pomalowała liście?

Malowała Jesień


Pozdrawiamy cieplutko i życzymy dobrego, spokojnego dnia.
A już jutro zastanowimy się nad tematem: Co włożę na jesienny spacer?
Do zobaczenia,
pani Magda i pani Beata

Praca zdalna w okresie kwarantanny domowej dla grupy I 28.09.2020r.
BARDZO DZIĘKUJEMY RODZICOM : Hani W., Neli, Leny, Kacpra B., Oskara, Mikołaja, Olka T. , Marysi, Laury, Antosia oraz Adriana za przesłanie zdjęć dzieci w ich twórczych działaniach.
BRAWO NASZE ZUCHY:
* segregacja klocków, patyczków według kolorów zaliczona na 6 !
* znajomość kolorów sprawdzimy w przedszkolu
* wasze małe rączki świetnie sobie radzą z tak trudnymi zadaniami jak szlaczki, łączenie kropeczek oraz kolorowaniem do konturu - prosimy tylko Rodziców o zwracanie uwagi na prawidłowy sposób trzymania kredki, flamastra

Temat dnia: Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania
1. Dzień zaczniemy rymowanką

Jestem Misiem Puchatkiem
lubię bawić się z trzylatkiem
raz i dwa, raz i dwa
pokaż szybko to co ja.
* pokazuje Rodzic - dziecko naśladuje: mogą być minki, ruchy, ćwiczenia; potem może być zamiana

2. Wszystkie dzieci lubią, gdy rodzice im czytają - prosimy o przeczytanie ulubionej, wybranej przez dziecko książeczki.

Przy okazji czytania można:
*zapoznać dziecko z biblioteczką domową, pokazać mu książki, które lubi tata, mama, opowiedzieć o nich, o ich tematyce
*wspólnie z dzieckiem zrobić porządek w biblioteczce domowej - zwróćcie uwagę na różnice w książkach : wielkość, grubość, tematyka,
*pobawić się w sklep – księgarnię, gdzie książki można kupić; albo w bibliotekę, gdzie książki można wypożyczać
*zaproponować dziecku, aby ono „przeczytało-opowiedziało" książeczkę mamie, tacie, swojemu misiowi, lalce,
* należy dziecku wyjaśnić, wytłumaczyć dlaczego książki są tak ważne w życiu człowieka.

3. Propozycja zadań plastycznych dla dzieci do wykonania według własnego pomysłu:
- zakładka do książki – warto najpierw wyjaśnić do czego służy zakładka
- obrazek do ulubionej książeczki - Rodzic może narysować głównego bohatera a dziecko może pięknie pokolorować

4. Angielski
Ostatnio poznawaliśmy pojazdy:
Car – auto
Plane – samolot
Bike – rower
Ship – statek
Rocket – rakieta
Można pobawić się z dzieckiem w pokazywanie pojazdów: we drive a car, we fly on a plane, we ride a bike, we sail on a ship, we fly in a rocket


A na dodatek mam dla was piosenkę o autobusie:

The wheels on the bus song


The wheels on the bus go round and round -> robimy młynka rękami, tak jak kręcą się koła
The doors on the bus go open and shut -> rozkładamy ręce na boki i składamy przed sobą, tak jak działają drzwi
The wipers on the bus go swish, swish, swish -> machamy rękami z boku na bok, tak jak ruszają się wycieraczki
The horn on the bus goes beep, beep, beep -> udajemy, że wciskamy klakson i powtarzamy “beep”
The people on the bus go up and down -> wstajemy i robimy przysiady, bo autobus skacze na dołkach
The babies on the bus go wah, wah, wah -> pocieramy oczy, udajemy, że płaczemy jak bobasy
The mommies on the bus go shh, shh, shh -> przykładamy palec do ust i cichutko robimy “shh”


A dla tych, co potrzebują się więcej poruszać i potańczyć, mam piosenkę, którą już ćwiczyliśmy:

Action song – The Singing Walrus



(poruszamy się tak jak pokazują postaci – klaszczemy, machamy, skaczemy, itd.; a w przerwach między zwrotkami każdy tańczy tak jak lubi)



A już jutro będziemy rozmawiać na temat: Jak wygląda jesień.
POZDRAWIAMY CIEPLUTKO WSZYSTKIE NASZE DZIECI - tęsknimy za Wami bardzo
Do usłyszenia jutro,
pani Magdalena i pani Beata



Praca zdalna w okresie kwarantanny domowej dla grupy I 24-25.09.2020r.
Na wstępie bardzo prosimy rodziców o doskonalenie u dzieci:
1. Samodzielnego jedzenia i picia z kubeczka, zwrócenia uwagi na mówienie „dziękuję" po posiłku, przyjmowanie prawidłowej postawy przy stole oraz na prawidłowy sposób trzymania łyżki, widelca.
2. Samodzielnego korzystania z toalety i naukę prawidłowego sposobu mycia rąk.



3. Uczenia zakładania i zdejmowania kapci, spodni, piżamki. Zachęcanie do samodzielnego przebierania się, bo większość dzieci naprawdę dobrze sobie radzi.
4. Zachęcanie dziecka do sprzątania zabawek po skończonej zabawie.

Zadania do realizacji w domu do tematów dnia : MOJA DROGA DO PRZEDSZKOLA oraz RUCH NA ULICY

1. Zabawa rozwijająca sprawność słuchową - Gdzie to jest?
Zabawa polega na tym, że zasłaniamy dziecku oczka i prosimy, aby uważnie słuchało i wskazało miejsce skąd dochodzi dźwięk. Potem, np. potrząsamy kluczami, klaszczemy. Może to być również zabawa w ciepło-zimno, podczas której dziecko kieruje się według naszych wskazówek, żeby znaleźć wybrany schowany przez nas przedmiot.

2. Zabawa - opowieść „Droga do przedszkola”. Zabawa polega na tym, że opisujemy dziecku drogę do przedszkola, a zadaniem dziecka jest poruszanie się po mieszkaniu według naszych wskazówek, np. idziesz trzy kroki, zatrzymujesz się, siadasz, wstajesz, wsiadamy do samochodu i jedziemy (dziecko udaje, ze prowadzi), patrzysz w okno, ......
Oprócz tej zabawy, można także z dzieckiem porozmawiać o tym, co mija w drodze do przedszkola, co widzi przez okno albo z balkonu. Celem tego ćwiczenia jest doskonalenie umiejętności mówienia, wymowy, dłuższego wypowiadania się.
Warto również zachęcić dziecko, aby narysowało lub namalowało, np. to co widzi z okna, swój pokój, swoją ulubioną zabawkę.
W załączniku znajduje się zadanie na śledzenie palcem po śladzie bez odrywania palca od kartki. Można je wykonać jedną ręką albo obiema na raz.




Kreśl po śladzie jedną ręką lub obiema rękami- karta pracy - do pobrania



3. Zabawa orientacyjno-porządkowa „Ciężarówki i światła” - czyli zabawa w reagowanie na sygnał. Zabawa ta polega na tym, że umawiamy się z dzieckiem, że na konkretny dźwięk dziecko, np. siada na fotelu, albo staje na jednej nodze, albo przybiega do mamy i daje jej buziaka.

4. Zabawa „Sygnalizator” – zabawa na rozpoznawanie kolorów. W tej zabawie dziecko może wskazywać, układać przedmioty w konkretnym kolorze. Możemy powiedzieć dziecku, np. ułóż tu wszystkie klocki koloru czerwonego, albo pokaż w kuchni przedmioty w kolorze żółtym.
Warto też zachęcić dziecko do malowania, na przykład poprzez zabawę, w której rysujemy kontur jakiegoś obiektu, przedmiotu; dziecko zgaduje, co to jest; a następnie koloruje kształt na odpowiedni kolor.
W załączniku znajduje się karta pracy „samochód”. Zadanie na łączenie kresek najlepiej wykonać flamastrem, a obrazek można następnie pokolorować kredkami. Prosimy o zwrócenie uwagi na prawidłowy chwyt narzędzi – flamastra, kredki.






Połącz kreski flamastrem, pokoloruj auto kredkami- karta pracy - do pobrania



Życzymy wszystkim zdrowia i spokojnego weekendu.
Bardzo prosimy o zamieszczenie zdjęć prac dzieci na grupie Messengerowej.
Do usłyszenia w przyszłym tygodniu, który zaczniemy od tematu - Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania
Pozdrawiamy serdecznie,
pani Magdalena
pani Beata

Na górę strony







Wrzesień

To ja
- powitanie w kole – nawiązanie relacji budowanie więzi z, oraz między, dziećmi
- zabawa matematyczna „Ile rąk?” – przeliczanie rąk, nóg, uszu, oczu
- „Nasze zasady!” – wspólne uzgodnienie zasad dotyczących funkcjonowania w przedszkolu
- zabawa paluszkowa „Uśmiech”

W moim przedszkolu
- wysłuchanie wierszyka Chmurki z marzeniami Urszuli Piotrowskiej i chodzenie zgodnie z rytmem utworu
- wysłuchanie wiersza Agnieszki Frączek Zaczarowane przedszkole
- zabawa „Kuchenne przedmioty” – dopasowywanie po dwa przedmioty zgodnie z ich przeznaczeniem
- W co lubimy się bawić?” – rozmowa - zapoznanie dzieci z kącikami tematycznymi
- zabawa naśladowcza „Powtórz to co ja!”

Mój dom
- „Losujemy znaczki” – poznawanie podstawowych figur geometrycznych
- zabawa matematyczna „Misie” – nabywanie umiejętności przeliczania.
- rozmowa na temat zwierząt domowych – poznanie nazw i wyglądu niektórych zwierząt
- „Poznajcie moją rodzinę!” – opowiadanie o swojej rodzinie
- „Co można robić w domu?” – rozmowa z dziećmi dotycząca zajęć domowych

Droga do przedszkola
- Dzień Przedszkolaka - praca plastyczna „Korony” – wycinanie i ozdabianie koron
- wysłuchanie wierszyka Światła na skrzyżowaniu Wincentego Fabera
- wysłuchanie rymowanki Zebra na ulicy - omówienie zasad bezpiecznego poruszania się po pasach, malowanie pasów białą farbą
- praca plastyczna „Sygnalizator”
- nauka ze słuchu piosenki Pan policjant
- praca techniczna „Lizak policyjny”

Na górę strony







Rozwój psychofizyczny trzylatka

Mieć trzylatka to prawdziwa rozkosz. Dzieci w tym wieku stają się otwarte i gotowe do współpracy. Pogodne, mało konfliktowe. Nie mają w sobie nic z "potwornych" dwulatków. Nie chce się wierzyć, prawda?
Rozwój społeczny i emocjonalny
• -Bawi się z innymi dziećmi
• -Dzieli się z innymi
• -Jest nastawiony na współpracę
• -Zawiera przyjaźnie
• -Słucha i wykonuje polecenia
• -Lubi słuchać historii na swój temat
• -Upewnia się, czy jest kochany przez rodziców
• -Lubi zabawy w dom, rodzinę
• -Rozróżnia płcie
• -Potrafi opowiedzieć o problemie
• -Okazuje miłość bliskim
• -Boi się ciemności, samotności
• -Czasami adoruje jednego z rodziców
• -Chętnie pomaga w domowych prostych czynnościach
• -Chętnie się wygłupia, chce rozśmieszać innych
• -Ma okresy płaczliwości i braku poczucia bezpieczeństwa, pojawiają się pytania typu "kochasz mnie jeszcze?"
Rozwój fizyczny i motoryczny
• -Sam myje ząbki
• -Sam je
• -Samodzielnie myje ręce
• -Potrafi nalać napój z butelki, czy dzbanka
• -Potrafi korzystać z toalety, kontroluje swoje potrzeby fizjologiczne
• -Potrafi się ubrać i rozebrać (potrzebuje pomocy przy guzikach, zamkach błyskawicznych, itp.)
• -Wkłada buty
• -Rysuje kwadraty i koła
• -Zaczyna się posługiwać się nożyczkami
• -Chodzi na paluszkach
• -Skacze na jednej nodze
• -Przez chwilę stoi na jednej nodze
• -Bez problemu korzysta z urządzeń na placu zabaw
• -Sprawnie sobie radzi z omijaniem przeszkód na drodze, nawet kiedy biegnie
• -Kopie i rzuca piłkę
• -JeĽdzi na 3 kołowym rowerku
Rozwój intelektualny
• -Sprawnie posługuje się mową
• -Oscyluje pomiędzy światem rzeczywistym i nierzeczywistym
• -Ma bogatą wyobraźnię. Może tworzyć, np.: niewidocznych przyjaciół
• -Coraz więcej zapamiętuje
• -Zaczyna dokonywać wyborów, w oparciu o przewidywanie konsekwencji, a nie o działanie
• -Uczy się rozwiązywać problemy
• -Chętnie słucha bajek, opowiadań
• -Zna kilka wierszyków i piosenek
• -Potrafi mówić krótkie zdania i prowadzić krótk± rozmowę
• -Czasem się zacina, jąka lub powtarza słowa (zwłaszcza w emocjonujących chwilach)
• -Większość tego, co mówi jest zrozumiałe
• -Rozróżnia, że coś jest takie same lub inne
• -Zna imię swojego przyjaciela
• -Nazywa podstawowe kolory
• -Rozróżnia pojęcie teraźniejszości, przyszłości
• -Układa proste puzzle
• -Potrafi policzyć 2-3 rzeczy
• -Potrafi powiedzieć, jak się nazywa i ile ma lat
• -Obserwuje
• -W tym wieku fantazja miesza się z rzeczywistością i dziecko ma tendencje do nie rozróżniania tych dwóch obszarów
Sen
Większość dzieci rezygnuje z popołudniowych drzemek.
W tym wieku pojawia się lęk przed ciemnością, a bujna wyobraĽnia powołuje "do życia" różne strachy. Przydaje się lampka nocna w sypialni malucha.
Jedzenie
W wieku trzech lat dziecko zaczyna jeść posiłki zbliżone do twoich. Ważne żeby dostawało je o stałych porach. Chociaż trzylatek wydaje nam się już bardzo samodzielny nie przeceniajmy jego możliwości. Nadal pamiętaj żeby podawać małe porcje i małe kawałki, łatwe do nabrania na sztućce ( najlepiej żeby dziecko miało swój komplet sztućców dziecięcych).
Jak możesz pomóc swojemu dziecku.
• -Dziecko w tym wieku potrzebuje z twojej strony dużo wsparcia. Nie zapominaj o okazywaniu uczuć i zapewnianiu o twojej miłości
• -W wieku trzech lat dzieci u rozwija się zainteresowanie językiem. Zadawaj dziecku dużo pytań i słuchaj jego odpowiedzi. Odpowiadaj na zadawane pytania.Wprowadzaj nowe słowa.
• -Jeśli potrzebujesz zmotywować trzylatka używaj słów: mógłbyś, zgadnij, pomóż.
• -Pamiętaj, że dziecku sprawią przyjemność historie typu " Kiedy byłeś małym dzidziusiem".
• -Wspólnie uczcie się liczyć. Wykorzystujcie do tego laki, samochodziki, ciasteczka, itp. Pamiętaj, że chodzi o zabawę w naukę.
• -Czytajcie książki. Proś dziecko żeby samo opowiedziało ci przeczytaną historię.
• -Ucz dziecko, jak się nazywa.
• -Uczcie się prostych piosenek
• -Bawcie się w teatrzyk, zachęcaj dziecko do opowiadania różnych historii
Propozycje zabaw
Trzylatek ma już dość sprawne r±czki, które z chęcią próbują naklejać nalepki w odpowiednich miejscach w książeczce, ale także z zapałem będą miętosić plastelinę lub ciastolinę. Połóż na podłodze arkusz szarego papieru, na którym położy się dziecko, a następnie ty obrysuj jego kształt. Wspólnie go wytnijcie, a dziecko niech spróbuje dorysować usta, nos i oczy, a także ubranie – to, które ma na sobie, a może wymyślny strój kosmonauty lub księżniczki? A może odwrócić role i niech dziecko obrysowuje mamę lub tatę... Możecie też przygotować z papieru rybki, pokolorować je, a następnie do każdej z nich przyczepić zwykły spinacz biurowy. Teraz jeszcze tylko patyk z grubą nitką oraz magnesem na końcu i już można wędkować. Twoje dziecko ma już duży zasób słów, dlatego z przyjemnością weźmie udział w zabawie w nazywanie. Zabawa jest prosta: pokazując na przedmioty w waszym domu lub w książce z obrazkami, powiedz "to jest stół, a to..." i zawieś głos - dziecko dokończy wypowiedź. Jeśli od czasu do czasu się pomylisz, z radością cię poprawi! Zabawa może mieć różne warianty: sprawdzające znajomość kolorów, kształtów czy zastosowania danych przedmiotów. Pamiętaj, że każde dziecko rozwija się inaczej, więc wiadomości tu zawarte mają charakter wyłącznie informacyjny. Jeśli coś cię niepokoi skontaktuj się z lekarzem.

Na górę strony









Powrót na górę