PRZEDSZKOLE NR 17
W OTWOCKU


PRZYJACIELE PRZEDSZKOLA
HISTORIA
REKRUTACJA
PRACOWNICY
KONTAKT
KSIĘGA GOŚCI
PRACE DZIECI
ROZKŁAD DNIA
DLA DZIECI
DLA NAUCZYCIELI
DLA RODZICÓW
DOKUMENTY
JADŁOSPIS
AKTUALNOŚCI
ŚREDNIAKI
STARSZAKI
ZERÓWECZKA





3 latki - Maluszki


WAŻNE!!! WAŻNE!!!




WAŻNE!!! WAŻNE!!!


Na naszej stronie:

* Tematy na luty

* Tematy na styczeń

* Tematy na grudzień

* Tematy na listopad

* Tematy październik

* Tematy wrzesień

* Rozwój psychofizyczny 3 latka




Na górę strony







LUTY

MROŹNA ZIMA
- Zima i dzieci – słuchanie wiersza B. Formy połączone z wykonaniem ćwiczenia „Mroźna zima”.
- „Tupu-tup po śniegu” – zajęcia muzyczno-ruchowe.
- „Marzną nam paluszki” – zabawy matematyczne połączone z wykonaniem ćwiczenia „Liczymy paluszki”
- „Mroźne kleksy na folii” – zajęcia plastyczne. - Balet dla Przedszkolaków - wycieczka>





II.ZIMĄ PAMIĘTAMY O PTAKACH
- Ptasia rodzinka – słuchanie wiersza P. Siewiera Kozłowskiej połączone z wykonaniem ćwiczenia w kartach „Zimą pamiętamy o ptakach”.
- „Głodny wróbelek” – zajęcia muzyczno-ruchowe.
- „Karmnik dla ptaków” – zabawy matematyczne połączone z wykonaniem ćwiczenia „Karmnik dla ptaków”.
- Karmnik – rozwiązanie zagadki J. Wasilewskiej połączone z układaniem wzoru z mozaiki geometrycznej „Karmnik”.
- „Piórka dla sikorek” – zajęcia plastyczne.
- Fitness dla Przedszkolaków
- Koncert muzyczny „Jej wysokość Maciuś”

Na górę strony







STYCZEŃ

Projekt edukacyjny: KARNAWAŁOWE ZABAWY
- Burza mózgów – tworzenie siatki wstępnej; Nowy Rok
- Bal karnawałowy- W zaczarowanym ogrodzie.
- Wykonywanie dekoracji sali
- Prace plastyczne nawiązujące do tematu:Strój karnawałowy, Fajerwerki, Balonik
- Karnawał i Nowy rok w literaturze dziecięcej: Baloniki, Bal balonów, Bal
- Zajęcia matematyczne – Wspomaganie rozwoju trzylatka E. Gruszczyk – Kolczyńska:
Ćwiczenia wspomagające dziecko w poznawaniu najbliższego otoczenia: Rzuć woreczek, Gdzie jest woreczek, Tor przeszkód
- Dyscyplina bez nakazu: zabawy integrujące, zabawy uwalniając emocje

II.Projekt edukacyjny: Nasze kochane Bbacie i Dziadkowie
- Burza mózgów – tworzenie siatki Co wiemy o babci i dziadku?
- Portret Babci i Dziadka
- Słuchanie opowiadania „Dziadkowie”
- Wykonanie prezentów dla Babć i Dziadków: ramka ze zdjęciami i kwiatek
- Przygotowujemy przedstawienie dla Babć i Dziadków
- Nauka piosenek i tańców: Babciu droga babciu, Serce serduszko, Hiphopowa Babcia i Dziadek
- Przygotowanie zaproszenia na uroczystość z okazji dnia Babci i Dziadka.
- Przedstawienie z okazji Dnia Babci i Dziadka
- Zajęcia matematyczne Wspomaganie rozwoju trzylatka E. Gruszczyk-Kolczyńska: ja – rysunek postaci, rytmiczna organizacja czasu: pory dnia, pory roku;położenie przedmiotów w przestrzeni
- Dyscyplina bez nakazów: zabawy integrujące, rozładowujące emocje

Na górę strony







GRUDZIEŃ

Projekt edukacyjny: „Święta Bożego Narodzenia”
- Boże Narodzenie -siatka pytań
- Bal ze Świętym Mikołajem
- Bożonarodzeniowe zwyczaje i tradycje - Pieczenie pierniczków
- Przygotowanie albumu u Świętach: Aniołek, choinka, Mikołaj, Szopka
- Nauka piosenek świątecznych:Święta, Gwiazdki, Choinka, Aniołki, Gdzie jesteś Gwiazdko?
- Dekoracja Sali do Spotkania Wigilijnego z Rodzicami
- Przygotowanie upominków dla Rodziców - Choinka
- Przygotowanie zaproszenia na Spotkanie Wigilijne dla Rodziców
- Wykonanie kart Świątecznych i wysłanie ich do Rodziców
- Spotkanie Wigilijne
- Zajęcia matematyczne Wspomaganie rozwoju trzylatka E. Gruszczyk-Kolczyńska: ja – rysunek postaci, rytmiczna organizacja czasu: pory dnia, pory roku;położenie przedmiotów w przestrzeni
- Dyscyplina bez nakazów: zabawy integrujące, rozładowujące emocje
- Rodzinny Konkurs Plastyczny "Bombka dla Teosia"

Na górę strony







LISTOPAD

I.DESZCZ, DESZCZ, DESZCZ...
- Parasolka – słuchanie wiersza D. Gellner
-„Deszczowa orkiestra” – zajęcia muzyczno-ruchowe.
-„Pastelowe chmurki” – zajęcia plastyczne.
-„Wietrzyk” – ćwiczenia ortofoniczne
-„Kałużowa przygoda” – historyjka obrazkowa.

II. PROJEKT EDUKACYJNY "POLSKA – MOJA OJCZYZNA”
-Polska– moja ojczyzna
-Symbole Narodowe
-Słuchanie wiersza Czesława Janczarskiego „Barwy ojczyste”
-Przygotowanie Albumu o Polsce
- pokolorowany wyraz Polska
- flaga z biało czerwonego
- godło
-Nauka refrenu piosenki "Jesteśmy Polką i Polakiem" -Oglądanie filmu „Polak Mały”
-Spacer „Otwockie pomniki”
-Koncert Patriotyczny

III.GDY ROBI SIĘ CORAZ CHŁODNIEJ
- Idzie niebo – słuchanie wiersza E. Szelburg-Zarembiny -„Zabawy na chłodne dni” – zajęcia muzyczno-ruchowe. -Wycieczka do Izby Regionalnej Mlądz – warsztaty lepienia z gliny -„Jak się ubieramy, gdy jest zimno” – zabawy matematyczne -„Plastelinowe czapki” – zajęcia plastyczne.




IV. PRZYGOTOWANIA ZWIERZĄT DO ZIMY
- O zimowych śpiochach – słuchanie wiersza U. Piotrowskiej
-„Zimowy sen jeża” – zajęcia muzyczno-ruchowe.
-„Wiewiórka lubi orzeszki” – zabawy matematyczne
-„Gawra dla niedźwiedzia” – zajęcia plastyczne.
-„Niedźwiedź, wiewiórka i jeż” – rozwiązywanie zagadek

V.CZYSTE PRZEDSZKOLAKI
-Czyste przedszkolaki – słuchanie opowiadania A. Galicy
-„Zabawy z wodą i mydłem” – zajęcia muzyczno-ruchowe.
-Co jest potrzebne do mycia się” – zabawy matematyczne
-W łazience – ćwiczenia ortofoniczne
-„Wzory na ręcznikach” – zajęcia plastyczne.
-„Mycie” – ilustrowanie ruchem treści wiersza J. Wasilewskiej.

Na górę strony







PAŹDZIERNIK

I.JESIENNE OWOCE
- Owoce – słuchanie wiersza połączone z wykonaniem zadania „Kosz z owocami”.
- „Małe czerwone jabłuszko” – zajęcia muzyczno-ruchowe.
-„Gdzie rosną te owoce?” – zabawy matematyczne
- „Kolorowe gruszki” – zajęcia plastyczne.
-„Jabłuszka” – zajęcia z profilaktyki logopedycznej.

II. JESIENNE WARZYWA
-Na straganie – słuchanie wiersza P. Siewiera-Kozłowskiej
-„Burak i cebulka” – zajęcia muzyczno-ruchowe.
-„Poznajemy warzywa” – zabawy matematyczne
-„Papierowa zupa” – zajęcia plastyczne
-„Zupa z warzyw” – zajęcia z profilaktyki logopedycznej.

III.SKARBY JESIENI
-Żołędzie – słuchanie wiersza A. Galicy
-„Wiatr i kasztany” – zajęcia muzyczno-ruchowe.
-„Kasztanowe stworki” – zabawa matematyczna
-„Jarzębinowe kompozycje” – zajęcia plastyczne.
-„Dywan pani Jesieni” – układanie kompozycji z materiału przyrodniczego





IV. LAS JESIENIĄ
-Wycieczka do lasu – słuchanie opowiadania A. Galicy
-„Grzybek tu, grzybek tam” – zajęcia muzyczno-ruchowe.
-„Razem weselej!” – zabawy matematyczne
-WYCIECZKA do REZERWATU TORFY
- „Polana z borowikami” – zajęcia plastyczne.

Na górę strony







I. IDĘ DO PRZEDSZKOLA
-Pierwszy dzień w przedszkolu – słuchanie opowiadania A. Galicy połączone z zapoznaniem z wyposażeniem kącików tematycznych „Nasze kąciki”.
-Wybieranie znaczków na krzesełka i do szatni
-„Do przedszkola idzie maluch” – zajęcia muzyczno ruchowe.
-„Nasza szatnia” – zabawy matematyczne- klasyfikowanie.
-„Umywalka” – zajęcia plastyczne.
-„Porządkujemy zabawki” – zabawa dydaktyczna.

II. PRZEDSZKOLACZEK
-Kolorowe znaczki – słuchanie wiersza D. Gellner połączone z wyszukiwaniem swojego znaczka w sali „Mój znaczek”.
-„Trzy magiczne słowa” – zajęcia muzyczno-ruchowe.
-Poznajemy części ciała” – zabawy matematyczne.
-„Porządki na półkach” – zajęcia plastyczne.
-„Małe rączki” – ilustrowanie ruchem treści wiersza K. Sąsiadka.
-Fitness dla Przedszkolaków

III. LUBIMY SIĘ BAWIĆ
-Zabawy – słuchanie wiersza A. Łady-Grodzickiej połączone z zabawą dydaktyczną Czarodziejski worek” i wykonaniem ćwiczenia „Zabawki”.
-„Dom dla lalek” – zajęcia muzyczno-ruchowe.
-„Mały – duży” – zabawy matematyczne połączone z wykonaniem ćwiczenia „Małe i duże jeże”.
-„Skaczące piłeczki” – zajęcia plastyczne.
-Bańki mydlane” – ćwiczenia oddechowe w ogrodzie.
-Wyliczanka – ilustrowanie ruchem treści wiersza B. Kołodziejskiego.





IV. JESTEM BEZPIECZNY NA ULICY
-„Na ulicy” – praca z obrazkiem połączona z wykonaniem ćwiczenia „Ulica”.
-Teatrzyk pt.” Misiaczek”
„Samochody” – zajęcia muzyczno-ruchowe. -„Znaki drogowe” – zabawy matematyczne połączone z wykonaniem ćwiczenia „Znam znaki drogowe”.
-„Zielone – czerwone” – zajęcia plastyczne.
-Wycieczka autokarem do Centrum Edukacji Leśnej w Celestynowie.

Na górę strony







Rozwój psychofizyczny trzylatka

Mieć trzylatka to prawdziwa rozkosz. Dzieci w tym wieku stają się otwarte i gotowe do współpracy. Pogodne, mało konfliktowe. Nie mają w sobie nic z "potwornych" dwulatków. Nie chce się wierzyć, prawda?
Rozwój społeczny i emocjonalny
• -Bawi się z innymi dziećmi
• -Dzieli się z innymi
• -Jest nastawiony na współpracę
• -Zawiera przyjaźnie
• -Słucha i wykonuje polecenia
• -Lubi słuchać historii na swój temat
• -Upewnia się, czy jest kochany przez rodziców
• -Lubi zabawy w dom, rodzinę
• -Rozróżnia płcie
• -Potrafi opowiedzieć o problemie
• -Okazuje miłość bliskim
• -Boi się ciemności, samotności
• -Czasami adoruje jednego z rodziców
• -Chętnie pomaga w domowych prostych czynnościach
• -Chętnie się wygłupia, chce rozśmieszać innych
• -Ma okresy płaczliwości i braku poczucia bezpieczeństwa, pojawiają się pytania typu "kochasz mnie jeszcze?"
Rozwój fizyczny i motoryczny
• -Sam myje ząbki
• -Sam je
• -Samodzielnie myje ręce
• -Potrafi nalać napój z butelki, czy dzbanka
• -Potrafi korzystać z toalety, kontroluje swoje potrzeby fizjologiczne
• -Potrafi się ubrać i rozebrać (potrzebuje pomocy przy guzikach, zamkach błyskawicznych, itp.)
• -Wkłada buty
• -Rysuje kwadraty i koła
• -Zaczyna się posługiwać się nożyczkami
• -Chodzi na paluszkach
• -Skacze na jednej nodze
• -Przez chwilę stoi na jednej nodze
• -Bez problemu korzysta z urządzeń na placu zabaw
• -Sprawnie sobie radzi z omijaniem przeszkód na drodze, nawet kiedy biegnie
• -Kopie i rzuca piłkę
• -JeĽdzi na 3 kołowym rowerku
Rozwój intelektualny
• -Sprawnie posługuje się mową
• -Oscyluje pomiędzy światem rzeczywistym i nierzeczywistym
• -Ma bogatą wyobraźnię. Może tworzyć, np.: niewidocznych przyjaciół
• -Coraz więcej zapamiętuje
• -Zaczyna dokonywać wyborów, w oparciu o przewidywanie konsekwencji, a nie o działanie
• -Uczy się rozwiązywać problemy
• -Chętnie słucha bajek, opowiadań
• -Zna kilka wierszyków i piosenek
• -Potrafi mówić krótkie zdania i prowadzić krótk± rozmowę
• -Czasem się zacina, jąka lub powtarza słowa (zwłaszcza w emocjonujących chwilach)
• -Większość tego, co mówi jest zrozumiałe
• -Rozróżnia, że coś jest takie same lub inne
• -Zna imię swojego przyjaciela
• -Nazywa podstawowe kolory
• -Rozróżnia pojęcie teraźniejszości, przyszłości
• -Układa proste puzzle
• -Potrafi policzyć 2-3 rzeczy
• -Potrafi powiedzieć, jak się nazywa i ile ma lat
• -Obserwuje
• -W tym wieku fantazja miesza się z rzeczywistością i dziecko ma tendencje do nie rozróżniania tych dwóch obszarów
Sen
Większość dzieci rezygnuje z popołudniowych drzemek.
W tym wieku pojawia się lęk przed ciemnością, a bujna wyobraĽnia powołuje "do życia" różne strachy. Przydaje się lampka nocna w sypialni malucha.
Jedzenie
W wieku trzech lat dziecko zaczyna jeść posiłki zbliżone do twoich. Ważne żeby dostawało je o stałych porach. Chociaż trzylatek wydaje nam się już bardzo samodzielny nie przeceniajmy jego możliwości. Nadal pamiętaj żeby podawać małe porcje i małe kawałki, łatwe do nabrania na sztućce ( najlepiej żeby dziecko miało swój komplet sztućców dziecięcych).
Jak możesz pomóc swojemu dziecku.
• -Dziecko w tym wieku potrzebuje z twojej strony dużo wsparcia. Nie zapominaj o okazywaniu uczuć i zapewnianiu o twojej miłości
• -W wieku trzech lat dzieci u rozwija się zainteresowanie językiem. Zadawaj dziecku dużo pytań i słuchaj jego odpowiedzi. Odpowiadaj na zadawane pytania.Wprowadzaj nowe słowa.
• -Jeśli potrzebujesz zmotywować trzylatka używaj słów: mógłbyś, zgadnij, pomóż.
• -Pamiętaj, że dziecku sprawią przyjemność historie typu " Kiedy byłeś małym dzidziusiem".
• -Wspólnie uczcie się liczyć. Wykorzystujcie do tego laki, samochodziki, ciasteczka, itp. Pamiętaj, że chodzi o zabawę w naukę.
• -Czytajcie książki. Proś dziecko żeby samo opowiedziało ci przeczytaną historię.
• -Ucz dziecko, jak się nazywa.
• -Uczcie się prostych piosenek
• -Bawcie się w teatrzyk, zachęcaj dziecko do opowiadania różnych historii
Propozycje zabaw
Trzylatek ma już dość sprawne r±czki, które z chęcią próbują naklejać nalepki w odpowiednich miejscach w książeczce, ale także z zapałem będą miętosić plastelinę lub ciastolinę. Połóż na podłodze arkusz szarego papieru, na którym położy się dziecko, a następnie ty obrysuj jego kształt. Wspólnie go wytnijcie, a dziecko niech spróbuje dorysować usta, nos i oczy, a także ubranie – to, które ma na sobie, a może wymyślny strój kosmonauty lub księżniczki? A może odwrócić role i niech dziecko obrysowuje mamę lub tatę... Możecie też przygotować z papieru rybki, pokolorować je, a następnie do każdej z nich przyczepić zwykły spinacz biurowy. Teraz jeszcze tylko patyk z grubą nitką oraz magnesem na końcu i już można wędkować. Twoje dziecko ma już duży zasób słów, dlatego z przyjemnością weźmie udział w zabawie w nazywanie. Zabawa jest prosta: pokazując na przedmioty w waszym domu lub w książce z obrazkami, powiedz "to jest stół, a to..." i zawieś głos - dziecko dokończy wypowiedź. Jeśli od czasu do czasu się pomylisz, z radością cię poprawi! Zabawa może mieć różne warianty: sprawdzające znajomość kolorów, kształtów czy zastosowania danych przedmiotów. Pamiętaj, że każde dziecko rozwija się inaczej, więc wiadomości tu zawarte mają charakter wyłącznie informacyjny. Jeśli coś cię niepokoi skontaktuj się z lekarzem.

Na górę strony









Powrót na górę