PRZEDSZKOLE NR 17
W OTWOCKU


PRZYJACIELE PRZEDSZKOLA
HISTORIA
REKRUTACJA
PRACOWNICY
KONTAKT
KSIĘGA GOŚCI
PRACE DZIECI
ROZKŁAD DNIA
DLA DZIECI
DLA NAUCZYCIELI
DLA RODZICÓW
DOKUMENTY
JADŁOSPIS
MALUSZKI
AKTUALNO¦CI
STARSZAKI
ZERÓWECZKA



4 latki - ŚREDNIAKI



WAŻNE! WAŻNE! WAŻNE! BARDZO WAŻNE!!!


Kolorowe dni
18.03.2019r. - biały
19.03.2019r. - fioletowy
20.03.2019r. - żółty
21.03.2019r. - zielony
22.03.2019r. - niebieski

20 marca o godz. 16.00 zapraszamy na Wiosenne zajęcie otwarte i zebranie.


WAŻNE! WAŻNE! WAŻNE! BARDZO WAŻNE!!!



Na naszej stronie:

* Tematy maj

* Tematy kwiecień

* Tematy marzec

* Tematy luty

* Tematy styczeń

* Tematy grudzień

* Tematy listopad

* Tematy październik

* Tematy wrzesień

* Rozwój psychofizyczny 4 latka






Marzec
I. Poczytaj mi, mamo - inauguracja projektu „Mały Miś w świecie wielkiej literatury”
⦁ Moje ulubione książki - zajęcia społeczne z wykorzystaniem tekstu literackiego.
Wykonanie książki. Dzieci składają książeczkę zgodnie z wzorem. Następnie ozdabiają jej strony
⦁ Kolorowa zakładka – zajęcia społeczne
⦁ Nauka piosenki „Czytaj z misiem”
⦁ Kodowanie na dywanie „W krainie bajek”
⦁ Moja książka – praca plastyczna
⦁ Magiczne pióro – zajęcia społeczno-plastyczne
⦁ Czarodziejska ilustracja – zabawa plastyczna
II. JUŻ WIOSNA
⦁ Zajęcia społeczne z wykorzystaniem tekstu literackiego – Nastała wiosna
⦁ Wysłuchanie opowiadania Agnieszki Frączek Hops i wiosna
⦁ „Krajobraz zimowy i wiosenny” – dostrzeganie różnic w przyrodzie
⦁ Nauka piosenki „Marzec czarodziej”
⦁ Zajęcia społeczne z wykorzystaniem tekstu literackiego – Hops szuka wiosny
⦁ Wiosenne kodowanie - ozobot- W marcu jak w garncu
⦁ Zajęcia przyrodnicze „Wiosenny bukiet”.
⦁ Spacer do sklepu ogrodniczego. W drodze szukanie w ogródkach wiosennych kwiatów
⦁ Zajęcia społeczne z wykorzystaniem tekstu literackiego „Marzanna”- zabawa orientacyjno-porządkowa "Żegnamy zimę”, rozmowa tematyczna "Marzanna”, wysłuchanie wiersza Bożeny Formy Marzanna
⦁ historyjka obrazkowa „Topienie marzanny”

III. PANI WIOSNA – kolorowy tydzień
⦁ Słuchanie piosenki „Nasz przyjaciel bociek”. Nauka refrenu piosenki, zabawa ruchowo-naśladowcza do piosenki
⦁ Bocian – praca plastyczno-techniczna wg wzoru
⦁ Słuchanie wiersza Krokusy K. Kacynel. Fioletowe krokusy witają Wiosnę – origami z koła
⦁ „Wiosna spóźnia się” – zajęcia muzyczno-ruchowe do piosenki
⦁ Żółty tulipan – praca wg wzoru
⦁ Wiosenny bal w ogrodzie – Przedszkolaki witają Wiosnę
⦁ Szafirki – układanie kwiatka z figur geometrycznych (koła, prostokąty)
⦁ Ćwiczenia gimnastyczne

IV. Lubię las
⦁Leśne zwierzęta - rozmowa tematyczna „Kto mieszka w lesie?”. ⦁ Zabawa pantomimiczna „Wycieczka do lasu” ⦁ Gdzie jest wiewiórka - ćwiczenie stosunków przestrzennych. ⦁ Kolczasty jeż - praca plastyczna ⦁ Wisona spóżnia się - nauka piosenki ⦁ Leśny strumyk - zabawy matematyczne ⦁ Woda - ćwiczenie grafomotoryczne ⦁ Wiosna w lesie - zajęcia społeczne z wykorzystaniem tekstu literackiego ⦁Praca plastyczna „Wiosna w lesie”.

Styczeń
PROJEKT EDUKACYJNY - Witamy Cię Nowy Roku
⦁ Improwizacje ruchowe – Tańce na Nowy Rok.
⦁ Wykonywanie dekoracji karnawałowych: prace dowolne lub według wzoru, dekorowanie sali
⦁ Prace plastyczne nawiązujące do tematu: Strój karnawałowy, Fajerwerki, Balonik
⦁ Karnawał i Nowy rok w literaturze dziecięcej: Karnawałowa zabawa, Bal balonów
⦁ Nauka tańców: Oberek i Czekolada
⦁ „Muzyczna loteryjka” - DBN
⦁ Mija czas- poznawanie sposobów odmierzania czasu

II. NASZE KOCHANE BABCIE I DZIADKOWIE
⦁ Burza mózgów –- tworzenie siatki Co wiemy o babci i dziadku?
⦁ Portret Babci i Dziadka
⦁ Słuchanie opowiadania „Dziadkowie”
⦁ Wykonnaie prezentów dla Babci i dziadka: kwiatek, magnes na lodówkę - Filiżanka
⦁ Wykonywanie dekoracji: prace dowolne lub według wzoru, dekorowanie sali
⦁ Przygotowujemy przedstawienie dla Babć i Dziadków” : opracowanie scenariusza, przydział i opanowanie ról, przygotowanie scenografii, przygotowanie strojów i rekwizytów, prezentacja przedstawienia
⦁ Babcia i Dziadek w literaturze dziecięcej
⦁ Nauka piosenek i tańców: Czadowa Babcia, Szałowy Dziadek, Dziękowanka
⦁ Przygotowanie zaproszenia na uroczystość z okazji dnia Babci i Dziadka
⦁ Przedstawienie z okazji Dnia Babci i Dziadka

Listopad




I. Projekt edukacyjny "POLSKA – MOJA OJCZYZNA – 100 lecie odzyskania niepodległości” Udział w międzynarodowym projekcie „Piękna nasza Polska cała”
⦁ Polska moja ojczyzna- tworzenie siatki
⦁ Katechizm Małego Polaka – nauka wiersza
⦁ Symbole Narodowe:Godło, Flag, Hymn
⦁ Orzeł Biały: prezentacja i opisywanie godła Polski , praca plastyczna „Orzeł”
⦁ Flaga Polski- Słuchanie wiersza Czesława Janczarskiego „Barwy ojczyste”
⦁ Słuchanie Hymnu – udział w ogólnopolskiej akcji śpiewania Hymnu 9 listopada o 11.11
⦁ Wycieczki do miejsc pamięci narodowej zapalenie zniczy: pomnik Powstańców Warszawskich, pomnik pamięci Żydów, pomnik J. Piłsudskiego
⦁ Wspólne przygotowanie kącika patriotycznego
⦁ Przygotowanie kącika regionalnego
⦁ Polskie tańce narodowe - „Polskie tańce” – prezentacja zdjęć strojów do krakowiaka, poloneza, mazura, oberka i kujawiaka, zabawa taneczna „Krakowiaczek”, zabawa taneczna „Polka Warszawska”
⦁ Stolica Polski – poznajemy Warszawę – ważne obiekty i legendy
⦁ Kraków – miasto królów, prezentacja fotografii przedstawiających zabytki Krakowa: Wawel, Sukiennice, pomnik Smoka Wawelskiego, wysłuchanie Legendy o Smoku Wawelskim Iwony Rup, rozmowa na temat treści legendy
⦁ „Kocham cię, Polsko”- Turniej wiedzy o Polsce.
⦁ Uroczystość z okazji 11 listopada - „Piękna nasza Polska cała”
⦁ Według przepisu Babci i Dziadka- wykonanie z dziećmi regionalnej potrawy, degustacja i podzielenie się przepisem.
⦁ Słuchanie pieśni patriotycznych: „Jesteśmy Polką i Polakiem”, „Piosenka młodego Patrioty”, „Symbole Polski”, „Co to jest Niepodległość”
⦁ Wykonanie kotyliona na uroczystość z okazji 100-lecia odzyskania Niepodległości
⦁ Teatrzyk w przedszkolu - „Legenda Białego Orła”

⦁ Zajęcie otwarte dla rodziców.

Na górę strony



Październik



I. Projekt edukacyjny "Jesień"
- obserwowanie zjawisk zachodzących w przyrodzie jesienią: zmiana koloru liści, ich usychanie i opadanie
-poznawanie wybranych środowisk przyrodniczych -las: charakterystyczna roślinność: drzewa liściaste i iglaste, wrzos, mech, grzyby jadalne i trujące
-zbieranie „skarbów” do kącika przyrody: szyszki, żołędzie, kasztany
-spotkanie z leśnikiem
-wycieczka do Otwocka Wielkiego - park jesienią
-spacer do lasu
-tworzenie kompozycji z darów jesieni
-słuchanie opowiadań i wierszy o tematyce jesiennej
-nauka piosenki "Jesienne słoneczko", "Kasztankowa gra"

Na górę strony







Wrzesień

I. Czterolatek to Ja
-Zajęcia społeczne – Witam moich przyjaciół
-Opowiadanie A. Frączek „Hops i kurki”
-Zajęcia społeczno-plastyczne - Czy jesteśmy tacy sami?
-Zajęcia matematyczne - Mam już cztery lata.
-Zajęcia muzyczne - Nauka ze słuchu piosenki Hops czterolatek
-Zajęcia społeczne- Czujemy tak samo.
-Kodeks przedszkolaka- omówienie i spisanie kodeksu dobrego zachowania.
-Kodowanie na dywanie i PUS

II. WESOŁE PRZEDSZKOLE
-Wesołe przebieranki – zajęcia społeczne
-„Przedszkolne zakątki” – zajęcia społeczne.
-Razem bawimy się wesoło – zajęcia integrująco - ruchowe
-Zajęcia muzyczne – Pląsy Hopsa.
-Jest nam wesoło gdy muzyka gra wokoło – zajęcia integrująco-muzyczne
-Dzień Kropki
-Kodowanie na dywanie i PUS

III. GDZIE MIESZKASZ?
-„Jak wygląda mój dom?” – swobodne wypowiedzi dzieci
-Budowanie domów z różnych klocków
-Zabawa rozwijająca spostrzegawczość i logiczne myślenie „Układamy puzzle”
-„Miejski i wiejski krajobraz” – dostrzeganie i opisywanie różnic
-„Kto gdzie mieszka?” – wspólne omówienie miejsca zamieszkania dzieci
-Zabawa słowna „W moim domu” układanka obrazkowa „Domowe pomieszczenia”
-„Co do czego pasuje?” – klasyfikowanie przedmiotów zabawa rozwijająca spostrzegawczość „Czego brakuje?” wykonanie ćwiczenia – nazywanie sprzętów domowych, wskazywanie elektrycznych
-Przedszkolna olimpiada biało - czerwona w ramach realizacji Międzynarodowego projektu "Piękna nasza Polska cała": zabawa ćwicząca duże partie mięśniowe „Tor z przeszkodami”, zabawa skoczna „Drabinka”, zabawa z czołganiem „Wąż”, zabawa z czworakowaniem „Psi maraton” -Kodowanie na dywanie i PUS





IV. BEZPIECZNA DROGA
-Zajęcia społeczne – Co spotkam na drodze? wprowadzenie dzieci w świat znaków drogowych – rozmowa kierowana
-Zajęcia techniczne – W mieście zabawa konstrukcyjna „Parking”
-Teatrzyk pt.” Misiaczek”
-Zabawa dowolna „Na jezdni” z uwzględnieniem znaku i sygnalizatora
-Wspólne wykonanie makiety przedstawiającej miasto – tworzenie przejścia dla pieszych, pojazdów, budynków i parku; rozłożenie makiety przed salą
-Zajęcia społeczno – ruchowe – droga do przedszkola
-Dzień z policjantem rozmowy z policjantem na temat jego pracy
-Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania - wycieczka do Biblioteki
-Kodowanie na dywanie i PUS

Na górę strony




Rozwój psychofizyczny czterolatka

Jeśli masz zamiar okiełznać czterolatka życzę powodzenia. Musisz liczyć się z jego napadami złości, brakiem opanowania, używaniem brzydkich wyrazów i głupimi zachowaniami. Jedyne co jest pocieszające, że jest to kolejny etap konieczny do prawidłowego rozwoju dziecka.
Rozwój społeczny i emocjonalny
• Okres buntu i uporu
• Bije, kopie, ucieka
• W chwilach złości niszczy przedmioty
• Ma napady złości
• Może używać brzydkich wyrazów i niegrzecznie zwracać się do innych ludzi
• Przeciwstawia się poleceniom
• Przekracza wszelkie granice i łamie umowy
• Fantazjuje, ale nadal nie potrafi oddzielić rzeczywistości od imaginacji
• Zdarza się, że jest zbyt pewny siebie
• Uwielbia prowadzić dyskusje
• Potrafi być opiekuńczy i współczuj±cy
• Bawi się w grupie
• Zaczyna się interesować różnicami płci.

Rozwój fizyczny i motoryczny
• W czasie jedzenia korzysta z widelca i noża (do przysuwania potraw, smarowania pieczywa a nie krojenia)
• Ubiera się i rozbiera przy niewielkiej pomocy z zewn±trz
• Samodzielnie korzysta z toalety
• Myje się, czyści samodzielnie zęby
• Polepsza się sprawność motoryczna, np.: narysowany człowiek ma ręce, nogi i głowę
• Skacze na 1 nodze
• Naśladuje rysunek kwadratu
• Wspina się na drabiny
• Świetnie radzi sobie z 3 kołowym, rowerkiem
• Nakłada nakrętki na słoiki, butelki
• Układa puzzle do 10 kawałków
• Ubiera i rozbiera się samodzielnie

Rozwój intelektualny
• Zna około 1500 słów
• Ma jeszcze problem z używaniem zaimków, np.: mamo, czy mogę wyjść z ci państwo?
• Rozróżnia, gdzie jest: przód, tył, na górze, pod spodem
• Potrafi policzyc do czterech
• Może pisać pierwsze litery i np.: swoje imię
• Zaczyna rozumieć następstwo czasów, wie, że kiedy wstanie jest śniadanie, potem II śniadanie, obiad, itp.
• Pyta, co oznaczają różne słowa
• Chętnie słucha długich historii
• Rozumie niektóre przeciwieństwa, np. mały/duży
• Zna kilka kolorów
• Zadaje mnóstwo pytań
• Potrafi się bawić w jedną zabawę 10 -15 min.
• Rozpoznaje ok. 8 kolorów
• Powoli zaczyna rozumieć znaczenia
• Zna piosenki i wierszyki, czasem sam układa piosenki
• Rozróżnia czas
• Pamięta dużo imion, nazw
• Mowa jest zrozumiała
• Lubi się bawić w zabawy tematyczne, np. w sklep, wyścigi samochodowe, teatr

Sen
Czterolatek śpi około 10-12 godzin w ciągu nocy. W dzień śpi rzadko lub wcale.
Ponieważ jest to wiek uporu, kładzenie do łóżka czterolatka jest sztuką niełatwą. Można wieczorem dać mu książeczkę do pooglądania i poprosić żeby sam wyłączył ąwiatło.

Jedzenie
Dziecko powinno zjadać trzy duże posiłki w ciągu dnia i dostawać dwie przek±ski, np. 2 ąniadanie i deser. Między czwartym a piątym rokiem życia poprawia się apetyt. Może być to wiek niechęci do jedzenia owoców i warzyw. Jak zachęcić przedszkolaka? Po pierwsze dawaj dobry przykład. Możesz też opowiadać o wpływie zdrowego odżywiania na siłę, wzrost i zdrowie. W sklepie możesz pozwolić mu wybrać jakiś owoc lub warzywo do spróbowania. Czterolatek ciągle się, gdzieś śpieszy. Trudno mu usiedzieć przy stole. Chce pomagać w przygotowaniu potraw, nakrywaniu do stołu. Pozwól mu.

Jak możesz pomóc swojemu dziecku?
• Pozwól czterolatkowi na pewną samodzielność, np: daj mu możliwość oddalenia się od siebie na placu zabaw (oczywiście w zasięgu wzroku), pozwól nakryć do stołu, nalać soku do szklanki.
• Jeśli używa brzydkich wyrazów powiedz, że w waszym domu takie słowa są nie do przyjęcia i tłumacz, że są ogólnie przyjęte normy, których ludzie powinni się trzymać. W razie nieposłuszeństwa zagroź karą (np: wysłaniem dziecka do pokoju) i bądź konsekwentna/y,
• Czytaj dziecku i zachęcaj do samodzielnego poznawania liter. Próbujcie czytać napisy na pudełkach po żywności, tytuły w gazetach, itp.
• Naucz dziecko waszego numeru telefonu i adresu,
• Ponieważ czterolatek uwielbia "sprawdzać się" i ma przy tym niespożytą energię, wymyślaj zabawy ruchowe pełne skakania, biegania, wspinania, odnajdywania rzeczy i różnych niespodzianek
• Bawcie się w zabawy tematyczne, np.: sklep, teatr. Dzięki nim możesz uczyć dziecko pożądanych zachowań.

Pamiętaj, że każde dziecko rozwija się inaczej, więc wiadomości tu zawarte mają charakter wyłącznie informacyjny. Jeśli coś cię niepokoi skontaktuj się z lekarzem.

Na górę strony








Powrót na górę