PRZEDSZKOLE NR 17
W OTWOCKU


PRZYJACIELE PRZEDSZKOLA
HISTORIA
REKRUTACJA
PRACOWNICY
KONTAKT
KSIĘGA GOŚCI
PRACE DZIECI
ROZKŁAD DNIA
DLA DZIECI
DLA NAUCZYCIELI
DLA RODZICÓW
DOKUMENTY
JADŁOSPIS
MALUSZKI
AKTUALNO¦CI
STARSZAKI
ZERÓWECZKA



4 i 5 latki - ŚREDNIAKI



WAŻNE! WAŻNE! WAŻNE! BARDZO WAŻNE!!!



WAŻNE! WAŻNE! WAŻNE! BARDZO WAŻNE!!!


Na naszej stronie:

* Tematy maj

* Tematy kwiecień

* Tematy marzec

* Tematy luty

* Tematy styczeń

* Tematy grudzień

* Tematy listopad

* Tematy październik

* Tematy wrzesień

* Rozwój psychofizyczny 4latka




Na górę strony







STYCZEŃ

I. Skok w Nowy Rok
- Noworoczne życzenia- słuchanie wiesza T. Chwastek – Latuszkowej – rozmowa z dziećmi
- Bajka o Starym i Nowym roku – słuchanie wiersza L.J. Kerna- doskonalenie umiejętności logicznego odpowiadania na postawione pytania
- Koło pór roku -rozwijanie logicznego myślenia- dostrzeganie ciągłego następstwa pór roku
- Pory roku – nauka piosenki, kształtowanie poczucia rytmu
- Baśń o dwunastu miesiącach – słuchanie opowiadania J. Porazińskiej

II.Wesoły karnawał
- Bal Karnawałowy – zabawy przy muzyce, konkursy, karnawałowe tańce, pokaz mody karnawalowej
- Bal Karnawałowy – słuchanie opowiadania O. Masiukanaliza utworu
- Wesoły Pan Karnawał -praca plastyczna
- Karnawał- słuchanie wiersza H.Rżysko-Jamrozik -rozmowa z dziećmi
- Przedszkolna Samba - nauka piosenki – zabawa ruchowa do piosenki
- Dziki taniec – wiersz D. Gellner, analiza utworu,samba - nauka tańca
- planujemy i urządzamy przyjęcie dla misiów i lalek- ustalanie równolicznoścu – ma być po tyle samo

III.Zimowe zabawy
- Taniec z termometrem – słuchanie wiersza T. Śliwiaka -kształtowanie umiejętności słuchania ze zrozumieniem tekstów literackich
- Zimowe ubrania – zabawa dydaktyczna, utrwalanie kierunków na kartce
- Nowe łyżwy Adama – słuchanie opowiadania J. Wasilewskiej- analiza utworu
- Chcę wiedzieć które zmiany są odwracalne- w budowie z klocków, układankach, przesypywane itp
- Śnieżek – instrumentacja wiersza A.Frączek – doskonalenie szybkiej reakcji na sygnał dźwiękowy
- Rozwiązywanie zagadek o tematyce zimowej – doskonalenie umiejętności tworzenia pojęcia na podstawie podanej definicji
- Narty – słuchanie oowiadania R. Piątkowskiej -analiza utworu
- zmiany nieodwracalne -uczę się namysłu przed działaniem
- Zimowe zmagania – ukladanie gry





IV.Babcia i Dziadek
- W moim domu – słuchanie wiersza E. Piotrowskiej, analiza utworu
- U babci jest słodko – nauka wiersza
- Babcia od bajek, dziadek od zagadek – nauka piosenki, rozwijanie orientacji przestrzennej, podaj dalej – zabawa rytmiczna
- zabawy z dziadkiem i babcią – rozmowa z dziećmi
- Dla babci – wiersz D. Gellner – rola dziadków i babć w życiu dzieci - rozmowa
- upominki dla naszych dziadków: drzewko szczęścia i obrazek
- Zrób tyle samo – odzwierciedlenie liczby elementów za pomocą ruchu.
- Koncert muzyczny – tajemnice karnawałowego kapeusza

-

Na górę strony







GRUDZIEŃ

Projekt edukacyjny: „Święta Bożego Narodzenia”
- Boże Narodzenie -siatka pytań
- Bal ze Świętym Mikołajem
- Bożonarodzeniowe zwyczaje i tradycje - Pieczenie pierniczków
- Przygotowanie albumu u Świętach: Aniołek, choinka, Mikołaj, Szopka
- Nauka piosenek świątecznych:Święta, Gwiazdki, Choinka, Aniołki, Gdzie jesteś Gwiazdko?
- Dekoracja Sali do Spotkania Wigilijnego z Rodzicami
- Przygotowanie upominków dla Rodziców - Choinka
- Przygotowanie zaproszenia na Spotkanie Wigilijne dla Rodziców
- Wykonanie kart Świątecznych i wysłanie ich do Rodziców
- Spotkanie Wigilijne
- Zajęcia matematyczne Wspomaganie rozwoju trzylatka E. Gruszczyk-Kolczyńska: ja – rysunek postaci, rytmiczna organizacja czasu: pory dnia, pory roku;położenie przedmiotów w przestrzeni
- Dyscyplina bez nakazów: zabawy integrujące, rozładowujące emocje
- Rodzinny Konkurs Plastyczny "Bombka dla Teosia"

Na górę strony







LISTOPAD

I. Projekt Edukacyjny Polska Moja Ojczyzna
-budzenie świadomości narodowej poprzez nabywanie przekonania, że jesteśmy Polakami, urodziliśmy się w Polsce, mówimy po polsku, chodzimy do polskiego przdszkola, naszą Ojczyzną jest Polska
- poznanie wybranych krajobrazów charakterystycznych dla Polski
- rozwijanie zainteresowania pięknem naszej Ojczyzny
- kształtowanie umiejętności samodzielnego wyszukiwania informacji
- odzwierciedlenie spostrzeżeń w formie plastycznej
- doskonalenie umiejętności formulowania pytań
- wzmocnienie poczucia własnej wartości i wiary we własne możliwości
- wzbogacenie słownika czynnego o słownictwo związane z tematem
- rozwijanie twórczego myślenia, wyobraźni oraz kreatywności
- nabywanie umiejętności wnioskowania oraz kształtowanie myślenia przyczynowo – skutkowego

II.Projekt edukacyjny
Moje miasto
-poznanie historii naszego miasta
-rozumienie związków przyczynowo – skutkowych
-rozwijanie inwencji twórczej
-doskonalenie umiejętności planowania pracy na całej płaszczyźnie
-kształtowanie nawyku wyraźnego mówienia
-poznawanie najażniejszych miejsc w naszym mieście
-zapozanie z lokalną kulturą, tradycjami i obyczajami
-rozbudzanie zainteresowania regionem, jego architekturą oraz krajobrazem
-kształtowanie umiejętności samodzielnego wyszukiwania informacji
-odzwierciedlenie spostrzeżeń w formie plastycznej
-doskonalenie umiejętności formulowania pytań
-wzmocnienie poczucia własnej wartości i wiary we własne możliwości
-wzbogacenie słownika czynnego o słownictwo związane z tematem
-rozwijanie twórczego myślenia, wyobraźni oraz kreatywności

III. Jesienna muzyka
-Jesienny deszcz – nauka piosenki
-Koncert – słuchanie wiersza J.Kiersta, zagadki słuchowe
-zawody wiatrów -odwzorowywanie treści utworu muzycznego ruchem
-Muzyka – burza mózgów -odkrywanie możliwości wydobywania dźwięków z różnych przedmiotów

Na górę strony







WRZESIEŃ

I. W przedszkolu
-Poznajemy siebie – zapoznanie z nowymi dziećmi w przedszkolu
-Pak – O. Masiuk – słuchanie opowiadania, analiza utworu
-Mój obrazek – kolorowanie według kodu
-zwiedzamy przedszkole – zapoznanie z pomieszczeniami przedszkola – sale innych grup, łazienka szatnia, korytarz, liczenie pomieszczeń
-Emocje” – zabawa z pantomimą” – N. nazywa emocje, a dzieci pokazują je za pomocą gestów i mimiki, określanie nastrojów przedsztawionych na obrazku
-Kodeks przedszkolaka- omówienie i spisanie kodeksu dobrego zachowania.

II. Moja miejscowość
- mój dom – kolorowanie obrazka według kodu
-Znam swój adres – zabawa dydaktyczna
-Nasze domy - porządkowanie domów według wielkości; łączenie obrazków przedstawiających przeciwstawne cechy.
-Wieś – praca z obrazkiem przedstawiającym wieś – zabudowania, ulica, sprzęt rolniczy, ludzie przy pracy. Rozmowa dotycząca treści obrazka.
-Wiersz Kolorowe znaki K. Wiśniewskiego. Rozmowa dotycząca treści wiersza. Czerwone stój, zielone idź – nauka piosenki, zabawa ruchowa do piosenki
-Wiem jak się nazywam i gdzie mieszkam

III. Ja, ty - środowisko
-Jak wyglądam -rozmowa z dziećmi na temat swojego wyglądu
-„Plastelinowy ludzik” – praca według pomysłu dzieci.
-Wiem jak wyglądam – ogladanie swoich postaci w lustrze.
-Wiersz Na zdrowie B. Lewandowskiej.
-Ważne numery” – zaznajomienie z numerem alarmowym 112 oraz numerami alarmowymi policji 997, straży pożarnej 998, pogotowia ratunkowego 999 – kolorowanie
-Wykonanie transparentu z hasłem ekologicznym, np. Ziemia to nie śmietnik!





IV. Dary jesieni na talerzu
-Osłuchanie z wierszem Na straganie J. Brzechwy. Rozmowa dotycząca treści wiersza.
-Moje warzywo – wykonanie wydzieranki
-Teatrzyk pt.” Misiaczek”
-Osłuchanie z piosenką Ogórek wąsaty. -Sad – rozmowa z dziećmi przy planszy
-Zabawa ze śpiewem „Płyną statki z bananami”.
-Pomagamy misiowi segregować owoce i warzywa

Na górę strony



Na górę strony




Rozwój psychofizyczny czterolatka

Jeśli masz zamiar okiełznać czterolatka życzę powodzenia. Musisz liczyć się z jego napadami złości, brakiem opanowania, używaniem brzydkich wyrazów i głupimi zachowaniami. Jedyne co jest pocieszające, że jest to kolejny etap konieczny do prawidłowego rozwoju dziecka.
Rozwój społeczny i emocjonalny
• Okres buntu i uporu
• Bije, kopie, ucieka
• W chwilach złości niszczy przedmioty
• Ma napady złości
• Może używać brzydkich wyrazów i niegrzecznie zwracać się do innych ludzi
• Przeciwstawia się poleceniom
• Przekracza wszelkie granice i łamie umowy
• Fantazjuje, ale nadal nie potrafi oddzielić rzeczywistości od imaginacji
• Zdarza się, że jest zbyt pewny siebie
• Uwielbia prowadzić dyskusje
• Potrafi być opiekuńczy i współczuj±cy
• Bawi się w grupie
• Zaczyna się interesować różnicami płci.

Rozwój fizyczny i motoryczny
• W czasie jedzenia korzysta z widelca i noża (do przysuwania potraw, smarowania pieczywa a nie krojenia)
• Ubiera się i rozbiera przy niewielkiej pomocy z zewn±trz
• Samodzielnie korzysta z toalety
• Myje się, czyści samodzielnie zęby
• Polepsza się sprawność motoryczna, np.: narysowany człowiek ma ręce, nogi i głowę
• Skacze na 1 nodze
• Naśladuje rysunek kwadratu
• Wspina się na drabiny
• Świetnie radzi sobie z 3 kołowym, rowerkiem
• Nakłada nakrętki na słoiki, butelki
• Układa puzzle do 10 kawałków
• Ubiera i rozbiera się samodzielnie

Rozwój intelektualny
• Zna około 1500 słów
• Ma jeszcze problem z używaniem zaimków, np.: mamo, czy mogę wyjść z ci państwo?
• Rozróżnia, gdzie jest: przód, tył, na górze, pod spodem
• Potrafi policzyc do czterech
• Może pisać pierwsze litery i np.: swoje imię
• Zaczyna rozumieć następstwo czasów, wie, że kiedy wstanie jest śniadanie, potem II śniadanie, obiad, itp.
• Pyta, co oznaczają różne słowa
• Chętnie słucha długich historii
• Rozumie niektóre przeciwieństwa, np. mały/duży
• Zna kilka kolorów
• Zadaje mnóstwo pytań
• Potrafi się bawić w jedną zabawę 10 -15 min.
• Rozpoznaje ok. 8 kolorów
• Powoli zaczyna rozumieć znaczenia
• Zna piosenki i wierszyki, czasem sam układa piosenki
• Rozróżnia czas
• Pamięta dużo imion, nazw
• Mowa jest zrozumiała
• Lubi się bawić w zabawy tematyczne, np. w sklep, wyścigi samochodowe, teatr

Sen
Czterolatek śpi około 10-12 godzin w ciągu nocy. W dzień śpi rzadko lub wcale.
Ponieważ jest to wiek uporu, kładzenie do łóżka czterolatka jest sztuką niełatwą. Można wieczorem dać mu książeczkę do pooglądania i poprosić żeby sam wyłączył ąwiatło.

Jedzenie
Dziecko powinno zjadać trzy duże posiłki w ciągu dnia i dostawać dwie przek±ski, np. 2 ąniadanie i deser. Między czwartym a piątym rokiem życia poprawia się apetyt. Może być to wiek niechęci do jedzenia owoców i warzyw. Jak zachęcić przedszkolaka? Po pierwsze dawaj dobry przykład. Możesz też opowiadać o wpływie zdrowego odżywiania na siłę, wzrost i zdrowie. W sklepie możesz pozwolić mu wybrać jakiś owoc lub warzywo do spróbowania. Czterolatek ciągle się, gdzieś śpieszy. Trudno mu usiedzieć przy stole. Chce pomagać w przygotowaniu potraw, nakrywaniu do stołu. Pozwól mu.

Jak możesz pomóc swojemu dziecku?
• Pozwól czterolatkowi na pewną samodzielność, np: daj mu możliwość oddalenia się od siebie na placu zabaw (oczywiście w zasięgu wzroku), pozwól nakryć do stołu, nalać soku do szklanki.
• Jeśli używa brzydkich wyrazów powiedz, że w waszym domu takie słowa są nie do przyjęcia i tłumacz, że są ogólnie przyjęte normy, których ludzie powinni się trzymać. W razie nieposłuszeństwa zagroź karą (np: wysłaniem dziecka do pokoju) i bądź konsekwentna/y,
• Czytaj dziecku i zachęcaj do samodzielnego poznawania liter. Próbujcie czytać napisy na pudełkach po żywności, tytuły w gazetach, itp.
• Naucz dziecko waszego numeru telefonu i adresu,
• Ponieważ czterolatek uwielbia "sprawdzać się" i ma przy tym niespożytą energię, wymyślaj zabawy ruchowe pełne skakania, biegania, wspinania, odnajdywania rzeczy i różnych niespodzianek
• Bawcie się w zabawy tematyczne, np.: sklep, teatr. Dzięki nim możesz uczyć dziecko pożądanych zachowań.

Pamiętaj, że każde dziecko rozwija się inaczej, więc wiadomości tu zawarte mają charakter wyłącznie informacyjny. Jeśli coś cię niepokoi skontaktuj się z lekarzem.

Na górę strony








Powrót na górę