PRZEDSZKOLE NR 17
W OTWOCKU


PRZYJACIELE PRZEDSZKOLA
HISTORIA
REKRUTACJA
PRACOWNICY
KONTAKT
KSIĘGA GOŚCI
PRACE DZIECI
ROZKŁAD DNIA
DLA DZIECI
DLA NAUCZYCIELI
DLA RODZICÓW
DOKUMENTY
JADŁOSPIS
MALUSZKI
AKTUALNO¦CI
STARSZAKI
ZERÓWECZKA



4 latki - ŚREDNIAKI



WAŻNE! WAŻNE! WAŻNE! BARDZO WAŻNE!!!


CO NAS CZEKA W MIESIĄCU PAŹDZIERNIKU?

⦁ 05.10.18-godzina 11.00 -urodziny Przedszkola –uroczystość z udziałem dzieci, pracowników przedszkola, Rady Rodziców
⦁ 11.10.18-godz.9.15-teatrzyk w przedszkolu „Od ziarenka do bochenka”
⦁ 12.10.18 wycieczka do Otwocka Wielkiego
⦁ 14.10.18- Dzień Edukacji Narodowej-uroczystość
⦁ 31.10.18-godz.9.15-Koncert muzyczny”Opowieści starego zegara”


WAŻNE! WAŻNE! WAŻNE! BARDZO WAŻNE!!!



Na naszej stronie:

* Tematy maj

* Tematy kwiecień

* Tematy marzec

* Tematy luty

* Tematy styczeń

* Tematy grudzień

* Tematy listopad

* Tematy październik

* Tematy wrzesień

* Rozwój psychofizyczny 4 latka




Październik



I. Projekt edukacyjny "Jesień"
- obserwowanie zjawisk zachodzących w przyrodzie jesienią: zmiana koloru liści, ich usychanie i opadanie
-poznawanie wybranych środowisk przyrodniczych -las: charakterystyczna roślinność: drzewa liściaste i iglaste, wrzos, mech, grzyby jadalne i trujące
-zbieranie „skarbów” do kącika przyrody: szyszki, żołędzie, kasztany
-spotkanie z leśnikiem
-wycieczka do Otwocka Wielkiego - park jesienią
-spacer do lasu
-tworzenie kompozycji z darów jesieni
-słuchanie opowiadań i wierszy o tematyce jesiennej
-nauka piosenki "Jesienne słoneczko", "Kasztankowa gra"

Na górę strony







Wrzesień

I. Czterolatek to Ja
-Zajęcia społeczne – Witam moich przyjaciół
-Opowiadanie A. Frączek „Hops i kurki”
-Zajęcia społeczno-plastyczne - Czy jesteśmy tacy sami?
-Zajęcia matematyczne - Mam już cztery lata.
-Zajęcia muzyczne - Nauka ze słuchu piosenki Hops czterolatek
-Zajęcia społeczne- Czujemy tak samo.
-Kodeks przedszkolaka- omówienie i spisanie kodeksu dobrego zachowania.
-Kodowanie na dywanie i PUS

II. WESOŁE PRZEDSZKOLE
-Wesołe przebieranki – zajęcia społeczne
-„Przedszkolne zakątki” – zajęcia społeczne.
-Razem bawimy się wesoło – zajęcia integrująco - ruchowe
-Zajęcia muzyczne – Pląsy Hopsa.
-Jest nam wesoło gdy muzyka gra wokoło – zajęcia integrująco-muzyczne
-Dzień Kropki
-Kodowanie na dywanie i PUS

III. GDZIE MIESZKASZ?
-„Jak wygląda mój dom?” – swobodne wypowiedzi dzieci
-Budowanie domów z różnych klocków
-Zabawa rozwijająca spostrzegawczość i logiczne myślenie „Układamy puzzle”
-„Miejski i wiejski krajobraz” – dostrzeganie i opisywanie różnic
-„Kto gdzie mieszka?” – wspólne omówienie miejsca zamieszkania dzieci
-Zabawa słowna „W moim domu” układanka obrazkowa „Domowe pomieszczenia”
-„Co do czego pasuje?” – klasyfikowanie przedmiotów zabawa rozwijająca spostrzegawczość „Czego brakuje?” wykonanie ćwiczenia – nazywanie sprzętów domowych, wskazywanie elektrycznych
-Przedszkolna olimpiada biało - czerwona w ramach realizacji Międzynarodowego projektu "Piękna nasza Polska cała": zabawa ćwicząca duże partie mięśniowe „Tor z przeszkodami”, zabawa skoczna „Drabinka”, zabawa z czołganiem „Wąż”, zabawa z czworakowaniem „Psi maraton” -Kodowanie na dywanie i PUS





IV. BEZPIECZNA DROGA
-Zajęcia społeczne – Co spotkam na drodze? wprowadzenie dzieci w świat znaków drogowych – rozmowa kierowana
-Zajęcia techniczne – W mieście zabawa konstrukcyjna „Parking”
-Teatrzyk pt.” Misiaczek”
-Zabawa dowolna „Na jezdni” z uwzględnieniem znaku i sygnalizatora
-Wspólne wykonanie makiety przedstawiającej miasto – tworzenie przejścia dla pieszych, pojazdów, budynków i parku; rozłożenie makiety przed salą
-Zajęcia społeczno – ruchowe – droga do przedszkola
-Dzień z policjantem rozmowy z policjantem na temat jego pracy
-Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania - wycieczka do Biblioteki
-Kodowanie na dywanie i PUS

Na górę strony




Rozwój psychofizyczny czterolatka

Jeśli masz zamiar okiełznać czterolatka życzę powodzenia. Musisz liczyć się z jego napadami złości, brakiem opanowania, używaniem brzydkich wyrazów i głupimi zachowaniami. Jedyne co jest pocieszające, że jest to kolejny etap konieczny do prawidłowego rozwoju dziecka.
Rozwój społeczny i emocjonalny
• Okres buntu i uporu
• Bije, kopie, ucieka
• W chwilach złości niszczy przedmioty
• Ma napady złości
• Może używać brzydkich wyrazów i niegrzecznie zwracać się do innych ludzi
• Przeciwstawia się poleceniom
• Przekracza wszelkie granice i łamie umowy
• Fantazjuje, ale nadal nie potrafi oddzielić rzeczywistości od imaginacji
• Zdarza się, że jest zbyt pewny siebie
• Uwielbia prowadzić dyskusje
• Potrafi być opiekuńczy i współczuj±cy
• Bawi się w grupie
• Zaczyna się interesować różnicami płci.

Rozwój fizyczny i motoryczny
• W czasie jedzenia korzysta z widelca i noża (do przysuwania potraw, smarowania pieczywa a nie krojenia)
• Ubiera się i rozbiera przy niewielkiej pomocy z zewn±trz
• Samodzielnie korzysta z toalety
• Myje się, czyści samodzielnie zęby
• Polepsza się sprawność motoryczna, np.: narysowany człowiek ma ręce, nogi i głowę
• Skacze na 1 nodze
• Naśladuje rysunek kwadratu
• Wspina się na drabiny
• Świetnie radzi sobie z 3 kołowym, rowerkiem
• Nakłada nakrętki na słoiki, butelki
• Układa puzzle do 10 kawałków
• Ubiera i rozbiera się samodzielnie

Rozwój intelektualny
• Zna około 1500 słów
• Ma jeszcze problem z używaniem zaimków, np.: mamo, czy mogę wyjść z ci państwo?
• Rozróżnia, gdzie jest: przód, tył, na górze, pod spodem
• Potrafi policzyc do czterech
• Może pisać pierwsze litery i np.: swoje imię
• Zaczyna rozumieć następstwo czasów, wie, że kiedy wstanie jest śniadanie, potem II śniadanie, obiad, itp.
• Pyta, co oznaczają różne słowa
• Chętnie słucha długich historii
• Rozumie niektóre przeciwieństwa, np. mały/duży
• Zna kilka kolorów
• Zadaje mnóstwo pytań
• Potrafi się bawić w jedną zabawę 10 -15 min.
• Rozpoznaje ok. 8 kolorów
• Powoli zaczyna rozumieć znaczenia
• Zna piosenki i wierszyki, czasem sam układa piosenki
• Rozróżnia czas
• Pamięta dużo imion, nazw
• Mowa jest zrozumiała
• Lubi się bawić w zabawy tematyczne, np. w sklep, wyścigi samochodowe, teatr

Sen
Czterolatek śpi około 10-12 godzin w ciągu nocy. W dzień śpi rzadko lub wcale.
Ponieważ jest to wiek uporu, kładzenie do łóżka czterolatka jest sztuką niełatwą. Można wieczorem dać mu książeczkę do pooglądania i poprosić żeby sam wyłączył ąwiatło.

Jedzenie
Dziecko powinno zjadać trzy duże posiłki w ciągu dnia i dostawać dwie przek±ski, np. 2 ąniadanie i deser. Między czwartym a piątym rokiem życia poprawia się apetyt. Może być to wiek niechęci do jedzenia owoców i warzyw. Jak zachęcić przedszkolaka? Po pierwsze dawaj dobry przykład. Możesz też opowiadać o wpływie zdrowego odżywiania na siłę, wzrost i zdrowie. W sklepie możesz pozwolić mu wybrać jakiś owoc lub warzywo do spróbowania. Czterolatek ciągle się, gdzieś śpieszy. Trudno mu usiedzieć przy stole. Chce pomagać w przygotowaniu potraw, nakrywaniu do stołu. Pozwól mu.

Jak możesz pomóc swojemu dziecku?
• Pozwól czterolatkowi na pewną samodzielność, np: daj mu możliwość oddalenia się od siebie na placu zabaw (oczywiście w zasięgu wzroku), pozwól nakryć do stołu, nalać soku do szklanki.
• Jeśli używa brzydkich wyrazów powiedz, że w waszym domu takie słowa są nie do przyjęcia i tłumacz, że są ogólnie przyjęte normy, których ludzie powinni się trzymać. W razie nieposłuszeństwa zagroź karą (np: wysłaniem dziecka do pokoju) i bądź konsekwentna/y,
• Czytaj dziecku i zachęcaj do samodzielnego poznawania liter. Próbujcie czytać napisy na pudełkach po żywności, tytuły w gazetach, itp.
• Naucz dziecko waszego numeru telefonu i adresu,
• Ponieważ czterolatek uwielbia "sprawdzać się" i ma przy tym niespożytą energię, wymyślaj zabawy ruchowe pełne skakania, biegania, wspinania, odnajdywania rzeczy i różnych niespodzianek
• Bawcie się w zabawy tematyczne, np.: sklep, teatr. Dzięki nim możesz uczyć dziecko pożądanych zachowań.

Pamiętaj, że każde dziecko rozwija się inaczej, więc wiadomości tu zawarte mają charakter wyłącznie informacyjny. Jeśli coś cię niepokoi skontaktuj się z lekarzem.

Na górę strony








Powrót na górę