PRZEDSZKOLE NR 17
W OTWOCKU


PRZYJACIELE PRZEDSZKOLA
HISTORIA
REKRUTACJA
PRACOWNICY
KONTAKT
KSIĘGA GOŚCI
PRACE DZIECI
ROZKŁAD DNIA
DLA DZIECI
DLA NAUCZYCIELI
DLA RODZICÓW
DOKUMENTY
JADŁOSPIS
MALUSZKI
ŚREDNIAKI
STARSZAKI
AKTUALNOŚCI




5 i 6 latki - ZERÓWECZKA


WAŻNE!!! WAŻNE!!!









WAŻNE!!! WAŻNE!!!


Na naszej stronie:

* Tematy do realizacji w maju

* Tematy do realizacji w kwietniu

* Tematy do realizacji w marcu

* Tematy do realizacji w lutym

* Tematy do realizacji w styczniu

* Tematy do realizacji w grudniu

* Tematy do realizacji w listopadzie

* Tematy do realizacji w październiku

* Tematy do realizacji we wrześniu

* Rozwój psychofizyczny 5latka

* Rozwój psychofizyczny 6latka

Na górę strony







Październik

Temat Jesień
Cele ogólne
– rozwijanie wyobraźni
– rozwijanie wrażliwości słuchowej, rozpoznawanie dźwięków
– rozpoznawanie drzew po liściach i owocach (kasztanowiec, jarząb nazywany jarzębiną, dąb, klon, sosna)
– poznanie cech charakterystycznych jesieni
– rozumienie zależności między ludźmi i roślinami
– podejmowanie działań proekologicznych w najbliższym środowisku
– postrzeganie drzew jako zielonych płuc przyrody
– poznawanie specyfiki zawodu leśniczego
– przygotowanie do nauki czytania
– poznanie litery l, L
– kształtowanie wrażliwości na zmianę tempa i dynamiki melodii – kształtowanie słuchu muzycznego i poczucia rytmu



Temat Owoce i warzywa
Cele ogólne
– rozpoznawanie i nazywanie warzyw i owoców
– doskonalenie procesów poznawczych: uwagi i spostrzegania
– segregowanie zbiorów
– rozumienie różnicy pomiędzy sadem a ogrodem warzywnym
– doskonalenie umiejętności czytania globalnego.
– przygotowanie do nauki czytania
– poznanie litery t, T ,rozwijanie percepcji wzrokowej ,kształcenie słuchu fonematycznego
– zapoznanie z pracami wykonywanymi jesienią w ogrodzie i sadzie
– zapoznanie dzieci ze znaczeniem witamin w życiu człowieka
– uświadomienie wartości odżywczych warzyw i owoców, kształtowanie postawy prozdrowotne
– rozwijanie twórczej aktywności dzieci


Temat Moje zwierzaki
Cele ogólne
– zapoznanie ze specyfiką pracy weterynarza
– uświadomienie potrzeby leczenia chorych zwierząt oraz ich szczepienia
– poznanie zagrożeń płynących z kontaktów ze zwierzętami
– kształtowanie empatii, odpowiedzialności i opiekuńczości wobec zwierząt.
– utrwalanie obrazu podstawowych figur geometrycznych
– kształtowanie umiejętności takiego doboru słów w opisie, aby informacja była zrozumiała
– wdrażanie do uważnego słuchania i skupienia się na wykonywanych czynnościach
– rozwijanie wyobraźni twórczej
– usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowe, doskonalenie sprawności grafomotorycznej.
– kształtowanie umiejętności rozróżniania dźwięków, wyrabianie pamięci oraz wyobraźni muzycznej
– rozwijanie u dzieci pozytywnych cech charakteru, takich jak opiekuńczość i odpowiedzialność
– dostarczanie radości podczas zabaw.
– kształcenie słuchu fonematycznego
– wyzwalanie ekspresji i rozwijanie sprawności ruchowej
– utrwalanie zapisu graficznego litery d, D.

Na górę strony







Rozwój psychofizyczny pięciolatka

Pięciolatek. Energiczny, towarzyski i chętny do współpracy. Mamusia jest centrum wszechświata.
To wiek, kiedy dziecko z reguły jest stabilne emocjonalnie. Miły czas.

Rozwój społeczny i emocjonalny
• Stabilny emocjonalnie
• Przyjacielski
• Związany emocjonalnie z mamą
• Chętny do współpracy
• Posłuszny
• Samodzielnie wymyśla zabawy
• Chętnie bawi się z dziećmi
• Bywa nieśmiały
• Lubi się popisywać siła, zręcznością
• Zaczyna się wstydzić "nie patrzcie, kiedy się rozbieram"
• Lepiej panuje nad swoim zachowaniem
• Zależy mu na uznaniu dorosłych
• Pokazuje uczucia
• Stara się zrealizować cel, który sobie postawił, np.: zbudowanie wieży z klocków
• Lubi przebywać w domu
• Zadaje pytania na temat śmierci
• Dba o swoich przyjaciół
• Czasem krytykuje lub zawstydza inne dzieci, wytykając im błędy
• Rozumie dowcipy, lubi zabawiać dorosłych
• Chce być pomocny w domu

Rozwój fizyczny i motoryczny
• Może tracić pierwsze mleczaki
• Rozróżnia prawą i lewą stronę
• Pisze kilka liter
• Rysuje postać człowieka
• Używa sztućców, kroi nożem
• Jest sprawny fizycznie
• Wiąże sznurówki
• Tworzy rozbudowane budowle z klocków
• Potrafi się umyć, ubrać, zjeść, skorzystać z toalety samodzielnie
• Jeździ na 4 kołowym rowerze, czasem na 2 kołowym
• Umie wycinać nożyczkami po zaznaczonej linii
• Skacze na skakance
• Próbuje wykonywać skomplikowane ćwiczenia gimnastyczne, np. stawać na głowie
• Koloruje obrazki nie wychodząc za linię
• Skacze na jednej lub drugiej nodze naprzemiennie

Rozwój intelektualny
• Jego mowa jest płynna i poprawna
• Lubi argumentować używając słów: ponieważ; dlatego, że
• Zna dużo wyrazów
• Może czytać pojedyncze litery lub słowa
• Tworzy zdania złożone z 6-8 wyrazów
• Rozpoznaje podstawowe kolory
• Zapamiętuje adresy i numery telefonów
• Liczy do 10
• Rozumie znaczenie przeciwieństw i podobieństw
• Rozumie znaczenia następstwa czasu , np. dziś , jutro, rano, wieczorem
• Odróżnia fantazję od rzeczywistości
• Zapamiętuje opowiadane historie i chce żeby je kontynuować
• Tworzy własne opowiadania
• Umie pogrupować przedmioty, np. wg. wielkości
• Jego zabawy są coraz bardziej rozbudowane
• Potrafi napisać cyfry od 1 -5
• Potrafi napisać swoje imię

Sen
Pięciolatek przesypia 10-11 godzin w ci±gu nocy. Lubi mieć czas w łóżku na pooglądanie książki.
W piątym roku życia następuje nasilenie tzw. złych snów. Czasem dziecko boi się powtórnie zasnąć. Trzeba je wtedy otoczyć szczególną opieką.

Jedzenie
Pięciolatek ma z zasady dobry apetyt, ale może być konserwatyst± kulinarnym.
Nie ma potrzeby na siłę karmić dziecko potrawami, których nie lubi, jednocześnie nie ma powodu, żeby nie dawać mu do spróbowania potraw, których nie zna.

Jak możesz pomóc swojemu dziecku
• Obserwuj relacje dziecka z rówieśnikami, mów mu na czym polega współpraca, negocjacje
• Ucz dziecko nazywać uczucia, np.:czym różni się smutek od złości
• Pomóż dziecku rozwijać poczucie odpowiedzialności, włączaj go do prac domowych; kończąc wyznaczone zadania przed pójściem do zabawy,
• Naucz dziecko stawiać cele. Dzięki ich realizacji będzie czuł się pewnie i niezależnie,
• Bawcie się w proste zabawy matematyczne, używajcie do tego zabawek, słodyczy i wyobraźni
• Mów dziecku jasno, które z jego zachowań są dobre, a które nie,
• Wspólnie grajcie w gry, czytajcie książki, chodźcie na imprezy dla dzieci
• Czytaj często dziecku, dopóki nie nauczy się czytać samemu - czytajcie razem,
• Bawcie się w teatrzyk
• Twórzcie razem opowieść, starajcie się rozbudowywać ją każdego dnia.


Każde dziecko rozwija się inaczej, więc wiadomości tu zawarte mają charakter wyłącznie informacyjny.



Na górę strony



Rozwój psychofizyczny sześciolatka

Hałaśliwy, entuzjastyczny, podlegający skrajnym emocjom.
Coś ci to mówi?
Jeszcze niedawno wydawało ci się, że bunt dwulatka był najtrudniejszym etapem rozwoju. Tymczasem na scenie pojawił się sze¶ciolatek. Wybuchowy, czasem arogancki, a jednocze¶nie otwarty na uczenie sie nowych rzeczy, tryskaj±cy energi±. Nie do opanowania. Chcesz wiedzieć, czego oczekiwać- poczytaj

Rozwój społeczny i emocjonalny
• Podlega gwałtownym emocjom od entuzjazmu do agresji
• Chce być najlepszy, najszybszy, najsilniejszy, najmądrzejszy, ..naj..naj..
• W dobrym nastroju jest entuzjastyczny i pomocny
• Czasem oszukuje
• Jest bardzo czuły na krytykę
• Ma problem z przyznaniem się do winy
• Może mieć kłopot z współdziałaniem z rówieśnikami ze względu na potrzebę rywalizacji i zwyciężania
• Przyjaźni się głównie z osobami tej samej płci
• Ma najlepszego przyjaciela
• Ma trudność z zauważaniem potrzeb innych
• W tym wieku kontakty z mamą bywają trudne
• Boi sie samotności, ciemności, duchów, burzy, ognia, itp.

Rozwój fizyczny i motoryczny
• Hałaśliwy
• Żywiołowy
• Pełen energii
• Sprawny fizycznie
• Lubi zabawy ruchowe, ale może się szybko męczyć
• Nie boi się ryzyka, kompletnie nie myśli o niebezpieczeństwie
• Ma czasem problemy z koordynacja ruchową (okres wzrostu)
• Bardzo go interesuje temat wypadających mleczaków - powód do dumy
• Dobrze rysuje i maluje, może mieć trudności z pisaniem
• Biega, skacze, wspina się,
• Jeździ na 2 kołowym rowerze
• Może jeździć na łyżwach, nartach, rolkach
• Rysuje koło, kwadrat, prostokąt, romb

Rozwój intelektualny
• Dobrze zapamiętuje wierszyki, piosenki
• Używa ok. 4 tys.słów
• Rozpoznaje i zapamiętuje dźwięki
• Rozróżnia prawą i lewą stronę
• Układa puzzle
• Podejmuje samodzielnie decyzje
• Rozumie pojęcie czasu, przestrzeni, koloru, liczb,
• Rozumie, że rzecz widziana z daleka wydaje się mniejsza niż jest w rzeczywistości
• Rozumie różnicę pomiędzy czymś przypadkowym a zamierzonym
• Zna dni tygodnia, nazwy miesięcy, pory roku
• Potrafi się skupić na ok. 15 min.
• Nie ma rozdzielności uwagi
• Bawi się w zabawy z podziałem na role
• Interesuje się przyrodą i jej zjawiskami
• Swobodnie prowadzi rozmowy
• Próbuje uzasadniać swoje decyzje

Jak możesz pomóc swojemu dziecku?
• Pomóż dziecku rozwijać poczucie odpowiedzialności, włączaj go do prac domowych; kończąc wyznaczone zadania przed pójściem do zabawy,
• Zachęcaj dziecko do pomagania innym,
• Interesuj się jego przyjaciółmi, tym co się dzieje w zerówce
• Naucz dziecko stawiać cele. Dzięki ich realizacji będzie czuł się pewnie i niezależnie,
• Ustal jasne reguły i trzymaj się ich, np. jak długo dziecko może oglądać telewizję
• Mów dziecku jasno, które z jego zachowań są dobre, a które nie,
• Rozmawiajcie o konsekwencjach różnych zachowań,
• Wspólnie grajcie w gry, czytajcie książki, chodźcie na imprezy dla dzieci
• Czytaj często dziecku, dopóki nie nauczy się czytać samemu - czytajcie razem,
• Wspieraj dziecko w podejmowaniu nowych wyzwań

Każde dziecko rozwija się inaczej, więc wiadomości tu zawarte mają charakter wyłącznie informacyjny.






Powrót na górę