PRZEDSZKOLE NR 17
W OTWOCKU


PRZYJACIELE PRZEDSZKOLA
HISTORIA
REKRUTACJA
PRACOWNICY
KONTAKT
KSIĘGA GOŚCI
PRACE DZIECI
ROZKŁAD DNIA
DLA DZIECI
DLA NAUCZYCIELI
DLA RODZICÓW
DOKUMENTY
JADŁOSPIS
MALUSZKI
ŚREDNIAKI
STARSZAKI
AKTUALNOŚCI

WAŻNE! WAŻNE! WAŻNE! BARDZO WAŻNE!!!


Bardzo prosimy o dokładne zapoznanie się z dokumentami w załącznikach dotyczącymi organizacji dyżurów wakacyjnych w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych w szkołach podstawowych prowadzonych przez miasto Otwock lipiec – sierpień 2020 r.
Kilka najważniejszych informacji:
- ostemplowaną kartę należy pobrać z macierzystej placówki
- termin składania kart od 15 do 19 czerwca 2020r.



zasady organizacji dyżuru wakacyjnego 2020 do pobrania




Dyżur wakacyjny informacja do pobrania



WAŻNE! WAŻNE! WAŻNE! BARDZO WAŻNE!!!


W związku z ponownym uruchomieniem opieki w przedszkolach od dnia 25.05.2020r.
prosimy Rodziców, którzy złożyli deklaracje o zapoznanie się
z obowiązującą procedurą organizacji opieki w przedszkolu w czasie pandemi COVID - 19!



ZARZĄDZENIE nr 7 do pobrania



PROCEDURA ORGANIZACJI OPIEKI do pobrania




RODZICÓW, KTÓRZY ZŁOŻYLI DEKLARACJE PROSIMY O WYDRUKOWANIE, WYPEŁNIENIE OŚWIADCZENIA do pobrania




ZARZĄDZENIE nr 9 do pobrania



PROCEDURA BEZPIECZEŃSTWA do pobrania

WAŻNE! WAŻNE! WAŻNE! BARDZO WAŻNE!!!



ZARZĄDZENIE nr 8 do pobrania



PROCEDURA POSTĘPOWANIA NA WYPADEK ZAKAŻENIA KORONAWIRUSEM do pobrania


Uwaga!!!

Organizację opieki w przedszkolu oraz zasady bezpieczeństwa higieniczno-sanitarnego
określają szczegółowo wytyczne przeciwepidemiczne Głównego Inspektora Sanitarnego
z dnia. 4 maja 2020r. dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych
oraz innych form wychowania przedszkolnego.




WYTYCZNE GIS do pobrania




WAŻNE! WAŻNE! WAŻNE! BARDZO WAŻNE!!!





5 i 6 latki - ZERÓWECZKA

Na górę strony







Czerwiec

WAŻNE! WAŻNE! WAŻNE! BARDZO WAŻNE!!!


26.06.2020r.



ZADANIA do pobrania


25.06.2020r.



ZADANIA do pobrania


24.06.2020r.



ZADANIA do pobrania




RELIGIA


ZADANIA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO



HOW MANY? - do pobrania



COLOURS 1 do pobrania



COLOURS 2 do pobrania



HOW MANY? do pobrania


23.06.2020r.



ZADANIA do pobrania


22.06.2020r.



ZADANIA do pobrania


19.06.2020r.



ZADANIA do pobrania


18.06.2020r.



ZADANIA do pobrania


17.06.2020r.



ZADANIA do pobrania


16.06.2020r.



ZADANIA do pobrania




RELIGIA


15.06.2020r.



ZADANIA do pobrania


10.06.2020r.



ZADANIA do pobrania




RELIGIA


ZADANIA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO



SŁÓWKA do pobrania


SUMMER DOMINO, MEMORY do pobrania


SUMMER OBRAZKI do pobrania


SUMMER do pobrania


09.06.2020r.



ZADANIA do pobrania


08.06.2020r.



ZADANIA do pobrania


05.06.2020r.



ZADANIA do pobrania


04.06.2020r.



ZADANIA do pobrania


03.06.2020r.



ZADANIA do pobrania




RELIGIA


02.06.2020r.



ZADANIA do pobrania


Karty pracy LOGOPEDA




do pobrania





do pobrania





do pobrania


01.06.2020r.



ZADANIA do pobrania


29.05.2020r.



ZADANIA do pobrania


28.05.2020r.



ZADANIA do pobrania


ZADANIA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO


SŁÓWKA do pobrania


OBRAZKI do pobrania


27.05.2020r.



ZADANIA do pobrania




RELIGIA


Karty pracy LOGOPEDA




do pobrania





do pobrania





do pobrania





do pobrania


26.05.2020r.



ZADANIA do pobrania


25.05.2020r.



ZADANIA do pobrania


21.05.2020r.



ZADANIA do pobrania


20.05.2020r.



ZADANIA do pobrania




RELIGIA


19.05.2020r.



ZADANIA do pobrania


Karty pracy LOGOPEDA




do pobrania





do pobrania





do pobrania


18.05.2020r.



ZADANIA do pobrania


15.05.2020r.



ZADANIA do pobrania


14.05.2020r.



ZADANIA do pobrania


13.05.2020r.



ZADANIA do pobrania




RELIGIA


12.05.2020r.



ZADANIA do pobrania


Karty pracy LOGOPEDA




do pobrania





do pobrania





do pobrania


ZADANIA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO


do pobrania


11.05.2020r.



ZADANIA do pobrania


08.05.2020r.



ZADANIA do pobrania


07.05.2020r.



ZADANIA do pobrania


06.05.2020r.



ZADANIA do pobrania




RELIGIA




JĘZYK ANGIELSKI


05.05.2020r.



ZADANIA do pobrania




Karty pracy LOGOPEDA




do pobrania





do pobrania





do pobrania


04.05.2020r.



ZADANIA do pobrania


30.04.2020r.



ZADANIA do pobrania


29.04.2020r.



ZADANIA do pobrania




RELIGIA


28.04.2020r.



ZADANIA do pobrania



LOGOPEDA do pobrania ĆWICZENIA



LOGOPEDA do pobrania NATURALNA GIMNASTYKA



LOGOPEDA do pobrania ODGŁOSY ZWIERZĄT



LOGOPEDA do pobrania WIERSZYKI


27.04.2020r.



ZADANIA do pobrania


ZADANIA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO


do pobrania


24.04.2020r.



ZADANIA do pobrania


23.04.2020r.



ZADANIA do pobrania


ZADANIA DLA DZIECI

22.04.2020r.



ZADANIA do pobrania



RELIGIA do pobrania


ZADANIA DLA DZIECI

21.04.2020r.


ZADANIA do pobrania



LOGOPEDA do pobrania ĆWICZENIA



LOGOPEDA do pobrania PTASZEK


ZADANIA DLA DZIECI

20.04.2020r.


ZADANIA do pobrania


ZADANIA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO


do pobrania



do pobrania



do pobrania


ZADANIA DLA DZIECI

17.04.2020r.


ZADANIA do pobrania


ZADANIA DLA DZIECI

16.04.2020r.


ZADANIA do pobrania


ZADANIA DLA DZIECI

15.04.2020r.


ZADANIA do pobrania



RELIGIA do pobrania



LOGOPEDA do pobrania PSZCZOŁA



LOGOPEDA do pobrania GRA PIOTRUŚ



LOGOPEDA do pobrania ĆWICZENIA


14.04.2020r.


do pobrania


Hello, hello ! - napisała Pani od angielskiego
W ramach utrwalania nazw zwierząt zamieszkujących farmę ( farm animals) zachęcam do utrwalania piosenki ”Old McDonald had a farm”
OLD MCDONALD HAD A FARM






oraz do gry w memory, podczas której będziecie utrwalać poprawną wymowę

MEMO FARM ANIMALS



10.04.2020r.


do pobrania


09.04.2020r.


do pobrania


08.04.2020r.


do pobrania


07.04.2020r.


do pobrania


RELIGIA

07.04.2020r.


do pobrania


ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE


do pobrania


06.04.2020r.


do pobrania

01.04.2020r.


do pobrania


do pobrania


do pobrania

31.03.2020r.

ĆWICZENIA LOGOPEDYCZNE


do pobrania


ZADANIA Z JĘZYKA ANGIELSKIEGO


do pobrania


25.03.2020r. Zadania dla Zeróweczki:


do pobrania

24.03.2020r.

1. I jeszcze zadania od pani Tosi




do pobrania

Kontakt do Pani Logopedki: logopeda_p17@o2.pl



Kochane Dzieci!
Trochę nam bez Was smutno, ale nie będziemy marudzić! Mamy nadzieję, że wszyscy są zdrowi i uśmiechnięci, wypoczęci, zdążyli troszkę poleniuchować i może tęsknią za pracą.
Mamy dla Was kilka zadań. Zróbcie ile się da, koniecznie bardzo starannie, a gdy wrócicie do przedszkola przynieście je ze sobą. Obejrzymy wszystkie wasze prace i pomyślimy o nagrodach. Gdyby ktoś chciał o coś zapytać, czy pochwalić się tym co zrobił jesteśmy „pod telefonami” i chętnie służymy pomocą.

Drodzy Rodzice Pomóżcie Waszym pociechom wykonać zadania i bądźcie dla nich wymagającymi nauczycielami. Będą potrzebowały przeczytania poleceń, może dodatkowych wyjaśniń, zachęty, a przy niektórych także Waszej współpracy. Niech same przygotują sobie potrzebne przybory, miejsce do pracy, niech po wykonaniu zadania posprzątają. Zwróćcie uwagę jak dziecko siedzi przy stole, jak posługuje się przyborami, czy wykonuje pracę starannie.
Jeśli dziecko się stara koniecznie pochwalcie! Niech wie, że rodzice są z niego dumni! Niech te wspólne chwile przyniosą Wam dużo radości!

Wiosna tuż, tuż!
ZADANIA
1. Zaproś rodziców na wiosenny spacer i razem szukajcie oznak zbliżającej się wiosny. Porozmawiajcie o tym co dzieje się w przyrodzie, o marcowj pogodzie, roślinach, zwierzętach o tym co zobaczycie i usłyszycie. Po powrocie narysuj lub namaluj to wszystko co udało Ci się zaobserwować.

2. Baw się z rodzicami w liczenie. Liczcie co się da może okna, może krzesła, może ile macie razem nóg, porównujcie czego jest więcej, czego mniej, o ile. Wymyślajcie sobie zadania na dodawanie i odejmowanie takie, żeby można je było narysować i zapisać działanie. (np. W ogródku urosło 5 tulipanów. Tatuś zerwał 3 tulipany i zaniósł je mamusi. Ile tulipanów zostało w ogródku? Rysuje 5 tulipanów, trzy skreśla 5 – 3 = 2)

3. Spróbuj z rodzicami założyć swój zielony ogródek na parapecie. Może wychodujesz rzeżuchę, fasolkę, czy jakiekolwiek inne nasiona a może będzie to szczypiorek z cebulki, czy natka pietruszki. Jako badacz i naukowiec obserwuj wytrwale każdego dnia i rób notataki (rysunki).

4. Narysuj na kartce duży, wiosenny kwiatek albo motylka, coś co kojarzy Ci się z wiosną, a później wyklej go starannie kawałeczkami kolorowego papieru czy starej niepotrzebnej gazety. (wydzieranka)

5. Poproś o kartkę w linie (można je narysować) i rysuj szlaczki jakie chcesz możesz ołówkiem, możesz flamastrem lub kredką najważniejsze, żeby i trzymały się mocno linijek i nie pospadały.

6. Ćwicz czytanie wszędzie gdzie jesteś, utrwalaj literki. Możesz bawić się w detektywa i wyszukiwać literki w starej gazecie, wycinać literki układać z nich wyrazy. Zadanie dla 6 -7 latków - przeczytaj i narysuj:


Ewa ma parasol w kropki a Tomek w paski.


7. A jeśli jeszcze masz ochotę popracować i pobawić się z rodzicami to wymyśl grę - rodzice mogą trochę pomóc. Może będzie to gra o wiosennym spacerze, na którym mogą Was spotkać różne niespodzianki, a może o tym okropnym wirusie, którego trzeba unikać choć jest taki maleńki. (Taka gra może pomóc dzieciom utrwalić właściwe zachowania zapobiegające rozprzestrzenianiu się choroby.)



Do miłego zobaczenia

WAŻNE! WAŻNE! WAŻNE! BARDZO WAŻNE!!!








WAŻNE!!! WAŻNE!!!


Na naszej stronie:

* Tematy do realizacji w maju

* Zadania do realizacji w kwietniu< - nauczanie zdalne br>

* Tematy do realizacji w marcu

* Tematy do realizacji w lutym

* Tematy do realizacji w styczniu

* Tematy do realizacji w grudniu

* Tematy do realizacji w listopadzie

* Tematy do realizacji w październiku

* Tematy do realizacji we wrześniu

* Rozwój psychofizyczny 5latka

* Rozwój psychofizyczny 6latka

Na górę strony







Marzec

Tematy do realizacji w marcu


KSIĄŻKA
– wzbogacanie wiedzy o książkach
– doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat – prezentacja
ulubionej książki – doskonalenie umiejętności opisywania postaci, wzbogacanie słownictwa
– kształtowanie właściwego stosunku do książek jako źródła wiedzy i radosnych przeżyć
– rozwijanie zainteresowań czytelniczych
– wdrażanie do kulturalnego zachowania się w miejscach publicznych:biblioteka, księgarnia
– rozwijanie wyobraźni i zdolności plastycznych
– rozwijanie spostrzegawczości i percepcji słuchowej.
– eksperymentowanie rytmem, głosem, dźwiękami i ruchem, rozwijanie wyobraźni muzycznej
– rozwijanie logicznego myślenia
– rozwijanie umiejętności dokonywania prostych operacji matematycznych
– wdrażanie dzieci do wspólnego podejmowania działań na rzecz grupy.

br>

MAGIA TEATRU

–– wzbogacanie wiedzy o teatrze, związanego z nim słownictwa
–– nabywanie doświadczenia w przygotowaniach przedszkolnego przedstawienia
–– kształtowanie umiejętności wyrażania ruchem, gestem i słowem treści zawartych w przedstawieniu
–– zdobywanie nowych doświadczeń, dostarczanie dzieciom radosnych przeżyć
–– rozwijanie wyobraźni i kreatywnego myślenia
–– słuchanie, odtwarzanie i tworzenie muzyki, poruszanie się przy muzyce i do muzyki
–– muzykowanie z użyciem instrumentów oraz innych źródeł dźwięku
–– rozwijanie zdolności plastycznych, staranności i dokładności
–– rozwijanie sprawności ruchowej
–– współdziałanie z dziećmi w zabawie i przy wykonywaniu zadań.
–– dostrzeganie regularności w różnych układach rytmicznych
–– doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi
–– porównywanie liczebności zbiorów

WIOSNA TUŻ, TUŻ

–– zapoznanie dzieci z polskimi obrzędami związanymi z powitaniem wiosny
–– zdobywanie nowych doświadczeń, poszerzanie wiadomości o otaczającym świecie,
wzbogacanie wiedzy o zwierzętach i roślinach,
–– utrwalenie wiadomości dotyczących zastosowania wody w życiu codziennym,
uświadomienie dzieciom potrzeby oszczędzania wody
–– kształtowanie postaw proekologicznych, wzbogacanie wiedzy o danym środowisku
–– rozwijanie sprawności manualnej i ogólnej sprawności ruchowej
–– regulowanie natężenia wydechu, usprawnianie narządów mowy
–– rozwijanie percepcji słuchowej i wzrokowej
–– rozwijanie logicznego myślenia i kojarzenia
–– dostrzeganie regularności w różnych układach rytmicznych
–– doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi
–– rozwijanie umiejętności dokonywania prostych operacji matematycznych

RELIGIA Marzec

DATA: 03.03.2020r.
TEMAT: Jezus opowiada o Ojcu, który na nas czeka.
CELE: Poznanie przypowieści o miłosiernym Ojcu.
Wzbudzanie wiary w Boże miłosierdzie.

DATA: 05.03.2020r.
TEMAT: Pan Jezus opowiada przypowieść o talentach.
CELE: Poznanie przypowieści o talentach.
Wzbudzanie radości i odpowiedzialności za dary, które otrzymaliśmy od Boga.

DATA: 10.03.2020r.
TEMAT : Słowo Boże w naszym życiu.
CELE: Poznanie przypowieści o siewcy.
Poznanie prawdy, że Słowo Boże może przemieniać nasze życie.

DATA: 12.03.2020r.
TEMAT: W Wielkim Poście Jezus wzywa mnie do większej miłości.
CELE: Uświadomienie prawdy, że Wielki Post jest czasem przemiany życia.
Kształtowanie postawy umartwienia i wyrzeczenia z miłości do Jezusa.

DATA: 17.03.2020r.
TEMAT: Przepraszam Jezusa za złe myśli, słowa, uczynki i zaniedbania.
CELE: Poznanie prawdy, że popełnione zło obraża Boga i krzywdzi ludzi.
Kształtowanie postawy żalu za złe myśli, słowa, uczynki i zaniedbania.
PIOSENKA
Przepraszam Cię Boże skrzywdzony w człowieku,
Przepraszam dziś wszystkich was,
Żałuję za wszystko, to moja wina jest.

DATA: 19.03.2020r.
TEMAT: Staram się być lepszy.
CELE: Zrozumienie potrzeby pracy nad sobą w życiu dziecka.
Kształtowanie postawy zmiany życia na lepsze (historia Zacheusza).

.DATA: 24.03.2020r.
TEMAT: Wydarzenia Wielkiego Czwartku.
CELE: Wprowadzenie w tajemnicę miłości Jezusa.
Kształtowanie postawy miłości wobec drugiego człowieka.

DATA: 26.03.2020r.
TEMAT: Razem z Jezusem przeżywam Jego drogę krzyżową.
CELE: Odkrywanie tajemnicy miłości Jezusa wyrażonej przez Jego cierpienie.
Kształtowanie postawy szacunku wobec krzyża.

Modlitwa
Któryś za nas cierpiał rany
Jezu Chryste zmiłuj się nad nami.

DATA: 31.03.2020r.
TEMAT: „Czternaście przystanków smutnych przed jednym wesołym” ks. Jan Twardowski
CELE: Nawiedzenie kościoła w okresie Wielkiego Postu.
Rozważanie drogi krzyżowej Pana Jezusa przy kolejnych stacjach w kościele.

Na górę strony







Styczeń

Temat HOP W NOWY ROK
Cele ogólne:
– doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat
– rozumienie następstwa pór roku, miesięcy, dni tygodnia
– nazywanie cech charakterystycznych dla poszczególnych pór roku
– utrwalanie nazw dni tygodnia
– podejmowanie prób powiedzenia nazw miesięcy we właściwej kolejności
– zapoznanie z budową i przeznaczeniem kalendarza
– poznanie budowy zegara, odczytywanie godzin na zegarze
– dopasowywanie godzin do pór dnia i nocy
– rozwijanie umiejętności dostrzegania rytmu i stałego następstwa dni i nocy, określanie czynności wykonywanych w ciągu dnia i nocy
– rozwijanie logicznego myślenia i postawy badawczej
– utrwalanie wiadomości zdobytych w ciągu tygodnia na temat pór roku
– utrwalanie nazw i kolejności miesięcy w roku, dni w tygodniu
– doskonalenie umiejętności odczytywania i ustawiania godzin na zegarze
– doskonalenie analizy i syntezy słuchowej wyrazów

Temat DZIEŃ BABCI I DZIADKA
Cele ogólne:
– orientowanie się w stosunkach pokrewieństwa w rodzinie
– uwrażliwianie na konieczność niesienia pomocy osobom starszym
–uświadamianie roli dziadków w życiu dziecka budzenie szacunku dla członków najbliższej rodziny, wzmacnianie więzi emocjonalnych ze starszym pokoleniem
– kształtowanie umiejętności budowania dłuższych wypowiedzi
– doświadczenie pozytywnych emocji w trakcie wspólnej zabawy
– sprawianie innym radości poprzez przygotowanie uroczystości i prezentów
– doskonalenie umiejętności aktywnego słuchania
– kształtowanie umiejętności wypowiedzi na podany temat na podstawie wysłuchanego tekstu i własnych doświadczeń
– poznanie wyglądu litery r, R − małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
– doskonalenie analizy sylabowej i głoskowej wyrazów
– utrwalanie wyglądu poznanych liter, odczytywanie wyrazów
– poznanie cyfry 9 jako znaku graficznego liczby
– przeliczanie liczebnikami głównymi w zakresie 9 – dobieranie znaku graficznego liczby do ilustracji (kształtowanie aspektu kardynalnego liczby) – rozumienie istoty kodowania czynności matematycznych poprzez właściwe używanie znaków: <, >, + (doskonalenie umiejętności porównywania i dodawania



W ZDROWYM CIELE ZDROWY DUCH
Cele ogólne:
– promowanie sportu ze względów zdrowotnych, rozwijanie sprawności ruchowej
– wdrażanie dzieci do przestrzegania zasad bezpieczeństwa.
– rozwijanie uczucia empatii w stosunku do innych
– doskonalenie umiejętności wypowiadania się na określony temat i i opisywania przedmiotów
– rozwijanie spostrzegawczości, percepcji wzrokowej i słuchowej
– eksperymentowanie rytmem, głosem, dźwiękami i ruchem, rozwijanie wyobraźni muzycznej
– zapoznanie z pojęciem oraz figurą geometryczną przestrzenną – kulą, dostrzeganie różnicy między kołem a kulą
– doskonalenie umiejętności posługiwania się liczebnikami głównymi i porządkowymi
– rozwijanie umiejętności dokonywania prostych operacji matematycznych

Temat TO MI SIĘ UDA! TO MI SIĘ UDAŁO!
Cele ogólne:
– rozwijanie umiejętności społecznych dzieci, budowanie pozytywnego nastawienia do codziennych sytuacji
– doskonalenie umiejętności nazywania, rozpoznawania i pokazywania swoich uczuć
– kształtowanie umiejętności radzenia sobie ze swoimi emocjami,
– rozumienie, na czym polega zdrowa rywalizacja,
- rozwijanie umiejętności współpracy w zespole
– rozumienie, że każdy człowiek jest wyjątkowy
– rozumienie, że należy dużo ćwiczyć, żeby być mistrzem w jakiejś dziedzinie, kształtowanie wiary we własne możliwości
– rozwijanie logicznego myślenia, umiejętności wypowiadania się na określony temat
– wdrażanie dzieci do wyrażania swoich umiejętności w formie plastycznej, rozwijanie Pomysłowości, umiejętności rozplanowania pracy na kartce
– wzbogacanie słownictwa, doskonalenie analizy i syntezy słuchowej wyrazów
– poznanie wyglądu litery h, H – małej i wielkiej, drukowanej i pisanej
– doskonalenie umiejętności dodawania i odejmowania

RELIGIA - Styczeń

DATA: 07.01.2020r.
TEMAT: Jezus przyszedł do wszystkich ludzi.
CELE: Poznanie perykopy biblijnej o Mędrcach ze Wschodu (Mt 2,1-22)
Wychowanie do umiejętności dzielenia sie z innymi.

DATA: 09.01.2020r.
TEMAT: Kolędy wyrazem miłości do Jezusa.
CELE: Poznanie tekstów wybranych kolęd.
Wychowanie do chwalenia Boga śpiewem kolęd.

DATA: 14.01.2020r.
TEMAT : Ucieczka rodziny Jezusa do Egiptu.
CELE: Poznanie historii o ucieczce Świętej Rodziny do egiptu.
Zrozumienie prawdy, że Bóg - Ojciec opiekuje się każdym człowiekiem

DATA: 16.01.2020r.
TEMAT: Znalezienie Jezusa w świątyni.
CELE: Poznanie biblijnej historii o odnalezieniu Jezusa w świątyni.
Wzbudzanie potrzeby częstego spotykania się z Jezusem we Mszy Świętej.

PIOSENKA
Jak odnaleźć mam Jezusa?
Gdzie Go szukać mam?
Pomóż mi bym Go odnalazł i już nie był sam.
W kościele, w kościele mój Jezus jest.
W kościele, w kościele On czeka mnie!
W modlitwie, w modlitwie mój Jezus jest.
W modlitwie, w modlitwie On czeka mnie!
W rodzinie, w rodzinie mój Jezus jest.
W rodzinie, w rodzinie On czeka mnie!

DATA: 21.01.2020r.
TEMAT: Dom Jezusa w Nazarecie.
CELE: Poznanie prawdy o tym, że w domu Jezusa panowała miłość.
Kształtowanie postawy miłości w rodzinie na wzór Świętej Rodziny.
PIOSENKA
Gdy Pan Jezus był malutki nigdy nie próżnował.
Z Matką Bożą i Józefem chętnie tak pracował.
Tak piłował, tak heblował, tak wełenkę zwijał,
Nosił wodę, rąbał drewno, igwoździe przybijał.

DATA: 23.01.2020r.
TEMAT: „Czy mnie pobłogosławisz?’ – opowiadanie N. Lozano.
CELE: Przybliżenie postaci kilkuletniego Jezusa i znaczenia błogosławieństwa.

DATA: 28.01.2020r.
TEMAT: Chrzest Jezusa w Jordanie.
CELE: Zapoznaie z biblijną historią chrtu Jezusa w Jordanie. Zrozumienie prawdy, że podczas chrztu przychodzi do nas Bóg Ojcies, Syn Boży i Duch Święty.

DATA: 30.01.2020r.
TEMAT: Uczniowie Jezusa.
CELE: Poznanie prawdy, że Jezus nadal szuka i powołuje uczniów.
Kształtowanie postawy ucznia Jezusa.


Grudzień

Realizacja projektu: „Święta Bożego Narodzenia”
Cele projektu:
• poznawanie zwyczajów i tradycji związanych z obchodzeniem Świąt Bożego Narodzenia;
• wdrażanie do poważnego traktowania obrzędów i tradycji;
• przekazywanie wiedzy niezbędnej do funkcjonowania w życiu społecznym;
• rozwijanie wrażliwości dziecka na otaczającą go rzeczywistość;
• pogłębianie więzi z rodziną oraz budowanie pozytywnego kontaktu placówki z rodzicami dzieci
• rozwijanie samodzielności, aktywności twórczej oraz umiejętności współdziałania w grupie, słuchania opinii innych, wyrażania własnych odczuć;
• zwracanie uwagi dzieci na kształtowanie pozytywnych relacji międzyludzkich opartych na zrozumieniu i pomocy drugiemu w trudnych chwilach
• przygotowanie jasełek
• przygotowanie szopki na konkurs

RELIGIA - GRUDZIEŃ
DATA: 03.12.2019
TEMAT: Adwent oczekiwaniem na Jezusa.
CELE: Poznanie prawdyo tym, że Adwent jest czasem przygotowań na przyjście Jezusa.
Formowanie charakteru dziecka.

DATA: 05.12.2019
TEMAT: Święty Mikołaj uczy nas dzielić się z innymi.
CELE: Uświadomienie prawdy, że Mikołaj uczy nas miłości bliźniego.
Kształtowanie postawy chętnego dzielenia się z innymi posiadanym dobrem.

DATA: 10.12.2019
TEMAT Maryja Matką Jezusa.
CELE: Poznanie ewangelicznej perykopy o zwiastowaniu.
Kształtowanie postawy oczekiwania na przyjście Jezusa.

DATA: 12.12.2019
TEMAT : Jezus narodził się w Betlejem.
CELE: Poznanie faktów związanych z narodzinami Jezusa.
Wzbudzanie radości z narodzin małego Jezusa i wiary w Jego obecność we Mszy Świętej.

DATA: 17.12.2019
TEMAT Wigilia – spotkanie opłatkowe.
CELE: Poznawanie światecznych tradycji i zwyczajów.
Przygotowanie dziecka do przeżywania świąt Bożego Narodzenia w rodzinie.

DATA: 31.12.2019
TEMAT: Kolędy wyrazem miłości do Jezusa.
CELE: Kolędowanie przy żłóbku.
Wychowanie do chwalenia Boga śpiewem kolęd.

Na górę strony







Listopad

Temat Hop w zaczarowany świat bajek
Cele ogólne:
– rozwijanie zainteresowań literackich
– kształcenie umiejętności tworzenia dłuższych wypowiedzi
– rozwijanie umiejętności tworzenie definicji słów
– różnicowanie dobrych i złych zachowań bohaterów bajek
– rozumienie, co jest w bajkach fikcją, a co może być prawdą
– przygotowanie do nauki czytania, poznanie litery b, B
– rozwijanie percepcji wzrokowej
– przeliczanie elementów zbioru w zakresie 10
– porównywanie elementów zbiorów – stosowanie określeń typu: o jeden mniej, o dwa więcej, tyle samo.
– rozwijanie słuchu muzycznego i wrażliwości na muzykę
– rozwijanie koordynacji ruchowo-słuchowej
– kształtowanie wrażliwości na zmianę tempa, dynamiki, wysokości dźwięku
Czytamy: bajki i baśnie

Temat Mieszkam w Polsce
Cele ogólne:
– rozwijanie zainteresowań historią Polski, kształtowanie poczucia przynależności narodowej, zapoznanie z symbolami narodowymi
– prawidłowe nazywanie i usytuowanie na mapie Polski podanych miejsc
– rozwijanie zainteresowania pięknem naszej ojczyzny, kształtowanie poczucia szacunku do ojczyzny
– kształtowanie umiejętności uważnego słuchania oraz swobodnego opowiadania
– budzenie tożsamości regionalnej przez wprowadzenie dziecka w świat kultury, tradycji swojej miejscowości/regionu
– wyrabianie u dzieci więzi z najbliższym środowiskiem – ich małą ojczyzną
– zapoznanie z lokalnymi symbolami
– doskonalenie analizy i syntezy wzrokowo-słuchowej
– kształcenie umiejętności odwzorowywania kształtu liter P, p.
– nabywanie i rozwijanie umiejętności czytania.
– nauka tańca ludowego - kujawiaka
– rozwijanie umiejętności śpiewu
– rozwijanie zainteresowań matematycznych i logicznego myślenia
– doskonalenie umiejętności wskazywania zbiorów pięcioelementowych i ustalania
równoliczności zbiorów, poznanie cyfry 5 i sposobu jej zapisywania
Czytamy: legendy polskie, książki i albumy o Polsce



Temat Świat wokół mnie – bliżej i dalej
Cele ogólne:
– rozwijanie mowy, poszerzanie zasobu słownictwa
– wzbogacanie wiedzy na temat własnej planety
– zapoznanie z mapą świata – poznanie z nazwami kontynentów: Europa, Azja, Afryka, Ameryka Północna, Ameryka Południowa, Australia, Antarktyda
– rozpoznawanie cech charakterystycznych wybranych miast
– rozbudzanie zainteresowań światem, życiem ludzi w innych krajach i podróżami.
– wdrażanie do poszanowanie godności i odmienności innych ludzi
– wzbogacanie wiedzy na temat życia ludzi na różnych kontynentach
– poznanie znaczenia pojęć geograficznych: kontynent, morze, ocean, wyspa oraz nazw kontynentów
– poznawanie zwyczajów ludzi różnych ras (ubiór, mieszkanie itp).
– rozwijanie umiejętności określania położenia przedmiotów względem siebie
– rozumienie pojęć: blisko, daleko i ich stosowanie.
– doskonalenie umiejętności posługiwania się nożyczkami
– rozwijanie umiejętności współpracy w grupie
– przygotowanie do nauki czytania, poznanie litery g, G
– rozwijanie percepcji wzrokowej.
– rozwijanie wyobraźni i aktywności twórczej
– kształcenie twórczej wyobraźni i pomysłowości dzieci.
– rozwijanie umiejętności wykorzystywania surowców wtórnych do przygotowywania prac plastycznych


Temat Przytul misia
Cele ogólne:
– kształtowanie umiejętności nazywania i rozumienia emocji swoich i innych
– odkrywanie przez dzieci własnych możliwości twórczych
– dzielenie się własnymi przeżyciami z innymi
– rozwijanie zdolności empatycznych
– kształtowanie odporności emocjonalnej.
– zapoznanie z postacią pluszowego Misia Ratownika i jego przeznaczeniem
– utrwalenie znajomości alarmowych numerów ratunkowych
– zwrócenie uwagi na prawidłowe prowadzenie dialogu podczas rozmowy telefonicznej z centrum powiadamiania ratunkowego
– rozwijanie umiejętności analizy i syntezy wyrazów
– wdrażanie do słuchania ze zrozumieniem, uwrażliwienie na przesłanie wynikające z utworu literackiego
– poznanie obrazu graficznego litery i.I
– doskonalenie zwinności i szybkiej reakcji na sygnał dźwiękowy
– kształcenie umiejętności rozumienia instrukcji słownych
– doskonalenie sprawności motoryki małej.
– kształtowanie wrażliwości muzycznej
– kształcenie umiejętności improwizacji instrumentalnej
– rozwijanie umiejętności śpiewania.
– kształtowanie orientacji przestrzennej.
– rozwijanie myślenia matematycznego, tworzenie zbiorów i przeliczanie ich elementów
– kształtowanie pojęcia liczby 6
– integracja dzieci przez wytworzenie radosnej i serdecznej atmosfery, aktywne włączenie dzieci do świętowania
– wszechstronne stymulowanie rozwoju dziecka przez połączenie wrażeń ruchowych, słuchowych, wzrokowych, dotykowych, smakowych

RELIGIA - LISTOPAD


Wtorek, czwartek godz. 12.30 – 13.00
DATA: 05.11.2019
TEMAT: Aniołowie opiekują się nami.
CELE: Poznanie prawdyo tym, że każdym człowiekiem opiekuje sie Anioł Stróż. Odmawianie z wiarą modlitwy do Anioła Stróża.

PIOSENKA:
Aniele, aniele, niebieski posłańcu A E A
Przy mnie stój, przy mnie stój w tańcu i w różańcu.
Aniele, aniele wysłanniku Boga
Czuwaj, bo czuwaj bo niebezpieczna droga.
Murarz wielkie domy stawia, by gdzie mieszkać było
Muzyk gra na instrumencie, by się lepiej żyło,
Piekarz musi zaś pracować, by nie brakło chleba,
Anioł Stróż pilnuje duszy, by poszła do nieba.
Górnik węgiel wydobywa, rybak łowi ryby, A E A
Pan czarodziej coś czaruje, ale tak na niby,
Żołnierz nam pilnuje granic, bo pilnować trzeba,
Anioł Stróż pilnuje duszy, by poszła do nieba.
Nauczyciel uczy dzieci, aby mądre były,
Chemik mydło produkuje, by się dzieci myły,
Pan ogrodnik sieje trawę, aby sobie rosła
Anioł Stróż pilnuje duszy, by do nieba poszła.

DATA: 07.11.2019
TEMAT : Szanuję dziadków i ich służbę ojczyźnie.
CELE: Ukazanie roli dziadków i znaczenia ich służby ojczyźnie. Formowanie postawy szacunku wobec dziadków.

DATA: 12.11.2019
TEMAT : Pismo Święte wyjątkowa księga.
CELE: Poznanie prawdy o tym, że Bóg mówi do nas poprzez Pismo Święte. Formowanie postawy szacunku wobec Pisma Świętego.

NA NASTĘPNE ZAJĘCIA DZIECI MOGĄ PRZYNIEŚĆ BIBLIĘ

DATA: 14.11.2019
TEMAT : Pismo Święte wyjątkowa księga – oglądanie, porównywanie, czytanie fragmentów biblii przyniesionych przez dzieci.
CELE: Poznanie prawdy o tym, że Bóg mówi do nas poprzez Pismo Święte.
Formowanie postawy szacunku wobec Pisma Świętego

DATA: 19.11.2019
TEMAT: Bóg jest naszym Ojcem.
CELE: Poznawanie prawdy, że bóg jest Ojcem wszystkich ludzi. Modlitwa dzieci Bożych „Ojcze nasz”.

DATA: 21.11.2019
TEMAT: Bóg opiekuje się ludźmi.
CELE: Poznawanie historii Noego. Postawa wdzięczności Bogu za to, że czuwa nad ludźmi.

PIOSENKA:
Pewnego dnia Noe do lasu wszedł
By zebrać wokół siebie wszystkie zwierzęta
Bo rozgniewany Pan Bóg chciał zesłać na świat potop
Lecz nie z winy zwierząt, więc ocalił je
Ref.Tu stoją krokodyle i orangutany
Dwa malutkie węże i królewski orzeł
I kot, i mysz, i bardzo duży słoń.
Dlaczego jaszcze nie ma dwóch nosorożców?
BIS.La,la,la...............................
Zwierzęta szybko do arki szły,
Bo wielka, ciemna chmura była już na niebie
I kropa po kropli zaczęła padać
Lecz nie z winy zwierząt, więc ocalił je

DATA: 26.11.2019
TEMAT: Misjonarze mówią ludziom o Bogu.
CELE: Poznawanie pracy misjonarzy. Zachęcanie do modlitwy za misjonarzy.

DATA: 28.11.2019
TEMAT: Jezus to dobry Król.
CELE: Poznanie prawdy o tym, że Bóg jest Królem dobrym i sprawiedliwym. Kształtowanie postawy uczynności i życzliwości wobec najbliższych.

PIOSENKA:
Jesteś Królem, jesteś Królem,
Królem jest Pan.
Podnieśmy wszyscy nasze serca,
podnieśmy wszyscy nasze dłonie,
stawajmy przed obliczem Boga wielbiąc Go.

Na górę strony



Październik





Temat Jesień
Cele ogólne
– rozwijanie wyobraźni
– rozwijanie wrażliwości słuchowej, rozpoznawanie dźwięków
– rozpoznawanie drzew po liściach i owocach (kasztanowiec, jarząb nazywany jarzębiną, dąb, klon, sosna)
– poznanie cech charakterystycznych jesieni
– rozumienie zależności między ludźmi i roślinami
– podejmowanie działań proekologicznych w najbliższym środowisku
– postrzeganie drzew jako zielonych płuc przyrody
– poznawanie specyfiki zawodu leśniczego
– przygotowanie do nauki czytania
– poznanie litery l, L
– kształtowanie wrażliwości na zmianę tempa i dynamiki melodii – kształtowanie słuchu muzycznego i poczucia rytmu



Temat Owoce i warzywa
Cele ogólne
– rozpoznawanie i nazywanie warzyw i owoców
– doskonalenie procesów poznawczych: uwagi i spostrzegania
– segregowanie zbiorów
– rozumienie różnicy pomiędzy sadem a ogrodem warzywnym
– doskonalenie umiejętności czytania globalnego.
– przygotowanie do nauki czytania
– poznanie litery t, T ,rozwijanie percepcji wzrokowej ,kształcenie słuchu fonematycznego
– zapoznanie z pracami wykonywanymi jesienią w ogrodzie i sadzie
– zapoznanie dzieci ze znaczeniem witamin w życiu człowieka
– uświadomienie wartości odżywczych warzyw i owoców, kształtowanie postawy prozdrowotne
– rozwijanie twórczej aktywności dzieci


Temat Umiem oszczędzać
Cele ogólne
– – uświadomienie, skąd się biorą w domu prąd i woda
– uświadomienie konieczności przestrzegania zasad bezpiecznego korzystania z urządzeń elektrycznych
– propagowanie idei oszczędzania w wielu dziedzinach życia
– rozumienie pojęć: banknot, moneta, nominał
– kształcenie umiejętności wykonywania prostych obliczeń matematycznych związanych z pieniędzmi.
– zapoznanie ze znakiem graficznym litery e, E
– doskonalenie analizy i syntezy słuchowej, sylabowej i głoskowej
–tworzenie zbiorów czteroelementowych, wprowadzenie cyfry 4

Temat Moje zwierzaki
Cele ogólne
– zapoznanie ze specyfiką pracy weterynarza
– uświadomienie potrzeby leczenia chorych zwierząt oraz ich szczepienia
– poznanie zagrożeń płynących z kontaktów ze zwierzętami
– kształtowanie empatii, odpowiedzialności i opiekuńczości wobec zwierząt.
– utrwalanie obrazu podstawowych figur geometrycznych
– kształtowanie umiejętności takiego doboru słów w opisie, aby informacja była zrozumiała
– wdrażanie do uważnego słuchania i skupienia się na wykonywanych czynnościach
– rozwijanie wyobraźni twórczej
– usprawnianie koordynacji wzrokowo-ruchowe, doskonalenie sprawności grafomotorycznej.
– kształtowanie umiejętności rozróżniania dźwięków, wyrabianie pamięci oraz wyobraźni muzycznej
– rozwijanie u dzieci pozytywnych cech charakteru, takich jak opiekuńczość i odpowiedzialność
– dostarczanie radości podczas zabaw.
– kształcenie słuchu fonematycznego
– wyzwalanie ekspresji i rozwijanie sprawności ruchowej
– utrwalanie zapisu graficznego litery d, D.

RELIGIA - Październik

Wtorek, czwartek godz. 12.30 – 13.00

DATA: 01.10.2019
TEMAT: Różaniec w naszych rękach.
CELE: Poznanie różańca i modlitwy różańcowej.
Poznanie tajemnic różańcowych.

Modlitwa śpiewem:
Zdrowaś Maryjo łaski pełna, Pan z Tobą błogosławionaś Ty,
Błogosławionaś Ty między niewiastami i błogosławiony Jezus.
Święta Maryjo matko Boża módl się za nami, za nami grzesznymi,
Teraz i w godzinę śmierci naszej amen,
Amen, Maryjo amen.

DATA: 03.10.2019
TEMAT : Kościół domem Bożym.
CELE: Poznanie prawdy, że kościół jest domem Bożym.
Poznawanie najbliższego miejsca kultu, właściwych zachowań i gestów.

DATA: 08.10.2019
TEMAT: Modlimy się na różańcu.
CELE: Poznanie modlitwy różańcowej - wspólna modlitwa.
Wdzięczność Maryi za Jej matczyną opiekę.

DATA: 10.10.2019
TEMAT: Chrzest czyni mnie dzieckiem Bożym.
CELE: Odkrywanie prawdy o tym, że chrzest czyni nas dziećmi Bożymi.
Kształtowanie postawy radości i wdzięczności Bogu za chrzest.

PIOSENKA:
Dzieckiem Bożym jestem ja lalalalala.....

DATA: 15.10.2019
TEMAT: Spotykamy się z Bogiem w kościele.
CELE: Zrozumienie potrzeby spotkania z Bogiem w kościele.
Kształtowanie właściwej postawy i zachowania w kościele i jego otoczeniu.

PIOSENKA
Jak odnaleźć mam Jezusa?
Gdzie Go szukać mam?
Pomóż mi bym Go odnalazł i już nie był sam.
W kościele, w kościele mój Jezus jest.
W kościele, w kościele On czeka mnie!
W modlitwie, w modlitwie mój Jezus jest.
W modlitwie, w modlitwie On czeka mnie!
W rodzinie, w rodzinie mój Jezus jest.
W rodzinie, w rodzinie On czeka mnie!

DATA: 17.10.2019
TEMAT: Niedziela to dzień święty.
CELE: Odkrywanie sensu przeżywania niedzieli we właściwy sposób.
Kształtowanie poprawnych postaw podczas Mszy świętej.

DATA: 21.10.2019
TEMAT: Misjonarze mówią ludziom o Bogu.
CELE: Poznawanie pracy misjonarzy.
Zachęcanie do modlitwy za misjonarzy.

DATA: 24.10.2019
TEMAT: Papież służy Bogu i ludziom.
CELE: Poznanie posługi papieża.
Wdzięczność Bogu za papieża.

DATA: 29.10.2019
TEMAT: Święty to przyjaciel Boga.
CELE: Poznanie prawdy, że święty to przyjaciel Boga.
Wychowanie do życia w świętości.

PIOSENKA:
Ref. Taki duży taki mały może Świętym być
Gruby taki chudy może świętym być
Taki ja i taki ty może świętym być
Taki ja i taki ty może świętym być
Święty kocha Boga życia mu nie szkoda
Kocha bliźniego jak siebie samego
Święty kocha Boga życia mu nie szkoda
Kocha bliźniego jak siebie samego
Kto się nawróci ten się nie smuci
Każdy Święty chodzi uśmiechnięty
Tylko nawrócona jest zadowolona
Każda Święta chodzi uśmiechnięta
Nic nie potrzebuje zawsze się raduje
Bo święta załoga kocha tylko Boga |x2
Gdzie można dzisiaj Świętych zobaczyć
Są między nami w szkole i w pracy |x2

DATA: 31.10.2019
TEMAT: W modlitwie pamiętamy o naszych zmarłych.
CELE: Poznanie prawdy, że trzeba się modlić za zmarłych.
Właściwe zachowanie na cmentarzu.

RELIGIA - GRUPA ŻÓŁTA wrzesień

Wtorek, czwartek godz. 12.30 – 13.00

DATA: 10.09.2019
TEMAT: Pan Bóg z miłości stwarza świat.
CELE: Poznanie prawdy o stwórczym działaniu Boga w świecie.
Postawa zachwytu nad światem stworzonym przez Boga.

PIOSENKA:
Na początku Bóg stworzył
Niebo, ziemię i słońce.
Porozdzielał toń wód i sklepienia niebieskie,
Dał rośliny, zwierzęta i błyszczące planety.
A potem był człowiek.
Pierwszy dzień pracował – drugi dzień,
Trzeci dzień pracował – czwarty dzień,
Piąty dzień pracował – szósty dzień,
A siódmy - odpoczywał.

DATA: 12.09.2019
TEMAT : Kocham wszystko co stworzył Bóg.
CELE: Zrozumienie prawdy, że świat jest Bożym darem, powierzonym
człowiekowi. Kształtowanie dbałości o Boże stworzenia.

DATA: 17.09.2015
TEMAT: Człowiek najdoskonalszym stworzeniem na ziemi.
CELE: Poznanie prawdy o tym, że ludzie są stworzeni na obraz Boga.
Postawa szacunku wobec życia i zdrowia.

DATA: 19.09.2015
TEMAT: Bóg kocha każdego człowieka.
CELE: Poznanie prawdy o tym, że Bóg kocha każdego człowieka.
Postawa miłości i szacunku wobec innych.

PIOSENKA:
Każdy człowiek duży, mały,
Dzieckiem Bożym jest.
Pan Bóg kocha wszystkich ludzi
I mnie kocha też.
Śpiewajmy piosenkę dla Pana Boga,
Który stworzył świat
I wszyscy możemy do Niego wołać
Ojcze nasz.

DATA: 24.09.2015
TEMAT: W rodzinie obdarzamy się miłością.
CELE: Odkrywanie prawdy o Bożej obecności w rodzinie.
Postawa miłości do rodziców i innych członków rodziny.

PIOSENKA:
Bóg kocha mnie,
Takiego jakim jestem.
Raduje się każdym moim gestem.
Alleluja – Boża radość mnie rozpiera uuuu..

DATA: 26.09.2015
TEMAT: W mojej rodzinie przebywamy i modlimy się razem.
CELE: Poznanie prawdy, że wspólne przebywanie jednoczy rodzinę.
Wspólna modlitwa w rodzinie.

Na górę strony







Rozwój psychofizyczny pięciolatka

Pięciolatek. Energiczny, towarzyski i chętny do współpracy. Mamusia jest centrum wszechświata.
To wiek, kiedy dziecko z reguły jest stabilne emocjonalnie. Miły czas.

Rozwój społeczny i emocjonalny
• Stabilny emocjonalnie
• Przyjacielski
• Związany emocjonalnie z mamą
• Chętny do współpracy
• Posłuszny
• Samodzielnie wymyśla zabawy
• Chętnie bawi się z dziećmi
• Bywa nieśmiały
• Lubi się popisywać siła, zręcznością
• Zaczyna się wstydzić "nie patrzcie, kiedy się rozbieram"
• Lepiej panuje nad swoim zachowaniem
• Zależy mu na uznaniu dorosłych
• Pokazuje uczucia
• Stara się zrealizować cel, który sobie postawił, np.: zbudowanie wieży z klocków
• Lubi przebywać w domu
• Zadaje pytania na temat śmierci
• Dba o swoich przyjaciół
• Czasem krytykuje lub zawstydza inne dzieci, wytykając im błędy
• Rozumie dowcipy, lubi zabawiać dorosłych
• Chce być pomocny w domu

Rozwój fizyczny i motoryczny
• Może tracić pierwsze mleczaki
• Rozróżnia prawą i lewą stronę
• Pisze kilka liter
• Rysuje postać człowieka
• Używa sztućców, kroi nożem
• Jest sprawny fizycznie
• Wiąże sznurówki
• Tworzy rozbudowane budowle z klocków
• Potrafi się umyć, ubrać, zjeść, skorzystać z toalety samodzielnie
• Jeździ na 4 kołowym rowerze, czasem na 2 kołowym
• Umie wycinać nożyczkami po zaznaczonej linii
• Skacze na skakance
• Próbuje wykonywać skomplikowane ćwiczenia gimnastyczne, np. stawać na głowie
• Koloruje obrazki nie wychodząc za linię
• Skacze na jednej lub drugiej nodze naprzemiennie

Rozwój intelektualny
• Jego mowa jest płynna i poprawna
• Lubi argumentować używając słów: ponieważ; dlatego, że
• Zna dużo wyrazów
• Może czytać pojedyncze litery lub słowa
• Tworzy zdania złożone z 6-8 wyrazów
• Rozpoznaje podstawowe kolory
• Zapamiętuje adresy i numery telefonów
• Liczy do 10
• Rozumie znaczenie przeciwieństw i podobieństw
• Rozumie znaczenia następstwa czasu , np. dziś , jutro, rano, wieczorem
• Odróżnia fantazję od rzeczywistości
• Zapamiętuje opowiadane historie i chce żeby je kontynuować
• Tworzy własne opowiadania
• Umie pogrupować przedmioty, np. wg. wielkości
• Jego zabawy są coraz bardziej rozbudowane
• Potrafi napisać cyfry od 1 -5
• Potrafi napisać swoje imię

Sen
Pięciolatek przesypia 10-11 godzin w ci±gu nocy. Lubi mieć czas w łóżku na pooglądanie książki.
W piątym roku życia następuje nasilenie tzw. złych snów. Czasem dziecko boi się powtórnie zasnąć. Trzeba je wtedy otoczyć szczególną opieką.

Jedzenie
Pięciolatek ma z zasady dobry apetyt, ale może być konserwatyst± kulinarnym.
Nie ma potrzeby na siłę karmić dziecko potrawami, których nie lubi, jednocześnie nie ma powodu, żeby nie dawać mu do spróbowania potraw, których nie zna.

Jak możesz pomóc swojemu dziecku
• Obserwuj relacje dziecka z rówieśnikami, mów mu na czym polega współpraca, negocjacje
• Ucz dziecko nazywać uczucia, np.:czym różni się smutek od złości
• Pomóż dziecku rozwijać poczucie odpowiedzialności, włączaj go do prac domowych; kończąc wyznaczone zadania przed pójściem do zabawy,
• Naucz dziecko stawiać cele. Dzięki ich realizacji będzie czuł się pewnie i niezależnie,
• Bawcie się w proste zabawy matematyczne, używajcie do tego zabawek, słodyczy i wyobraźni
• Mów dziecku jasno, które z jego zachowań są dobre, a które nie,
• Wspólnie grajcie w gry, czytajcie książki, chodźcie na imprezy dla dzieci
• Czytaj często dziecku, dopóki nie nauczy się czytać samemu - czytajcie razem,
• Bawcie się w teatrzyk
• Twórzcie razem opowieść, starajcie się rozbudowywać ją każdego dnia.


Każde dziecko rozwija się inaczej, więc wiadomości tu zawarte mają charakter wyłącznie informacyjny.



Na górę strony



Rozwój psychofizyczny sześciolatka

Hałaśliwy, entuzjastyczny, podlegający skrajnym emocjom.
Coś ci to mówi?
Jeszcze niedawno wydawało ci się, że bunt dwulatka był najtrudniejszym etapem rozwoju. Tymczasem na scenie pojawił się sze¶ciolatek. Wybuchowy, czasem arogancki, a jednocze¶nie otwarty na uczenie sie nowych rzeczy, tryskaj±cy energi±. Nie do opanowania. Chcesz wiedzieć, czego oczekiwać- poczytaj

Rozwój społeczny i emocjonalny
• Podlega gwałtownym emocjom od entuzjazmu do agresji
• Chce być najlepszy, najszybszy, najsilniejszy, najmądrzejszy, ..naj..naj..
• W dobrym nastroju jest entuzjastyczny i pomocny
• Czasem oszukuje
• Jest bardzo czuły na krytykę
• Ma problem z przyznaniem się do winy
• Może mieć kłopot z współdziałaniem z rówieśnikami ze względu na potrzebę rywalizacji i zwyciężania
• Przyjaźni się głównie z osobami tej samej płci
• Ma najlepszego przyjaciela
• Ma trudność z zauważaniem potrzeb innych
• W tym wieku kontakty z mamą bywają trudne
• Boi sie samotności, ciemności, duchów, burzy, ognia, itp.

Rozwój fizyczny i motoryczny
• Hałaśliwy
• Żywiołowy
• Pełen energii
• Sprawny fizycznie
• Lubi zabawy ruchowe, ale może się szybko męczyć
• Nie boi się ryzyka, kompletnie nie myśli o niebezpieczeństwie
• Ma czasem problemy z koordynacja ruchową (okres wzrostu)
• Bardzo go interesuje temat wypadających mleczaków - powód do dumy
• Dobrze rysuje i maluje, może mieć trudności z pisaniem
• Biega, skacze, wspina się,
• Jeździ na 2 kołowym rowerze
• Może jeździć na łyżwach, nartach, rolkach
• Rysuje koło, kwadrat, prostokąt, romb

Rozwój intelektualny
• Dobrze zapamiętuje wierszyki, piosenki
• Używa ok. 4 tys.słów
• Rozpoznaje i zapamiętuje dźwięki
• Rozróżnia prawą i lewą stronę
• Układa puzzle
• Podejmuje samodzielnie decyzje
• Rozumie pojęcie czasu, przestrzeni, koloru, liczb,
• Rozumie, że rzecz widziana z daleka wydaje się mniejsza niż jest w rzeczywistości
• Rozumie różnicę pomiędzy czymś przypadkowym a zamierzonym
• Zna dni tygodnia, nazwy miesięcy, pory roku
• Potrafi się skupić na ok. 15 min.
• Nie ma rozdzielności uwagi
• Bawi się w zabawy z podziałem na role
• Interesuje się przyrodą i jej zjawiskami
• Swobodnie prowadzi rozmowy
• Próbuje uzasadniać swoje decyzje

Jak możesz pomóc swojemu dziecku?
• Pomóż dziecku rozwijać poczucie odpowiedzialności, włączaj go do prac domowych; kończąc wyznaczone zadania przed pójściem do zabawy,
• Zachęcaj dziecko do pomagania innym,
• Interesuj się jego przyjaciółmi, tym co się dzieje w zerówce
• Naucz dziecko stawiać cele. Dzięki ich realizacji będzie czuł się pewnie i niezależnie,
• Ustal jasne reguły i trzymaj się ich, np. jak długo dziecko może oglądać telewizję
• Mów dziecku jasno, które z jego zachowań są dobre, a które nie,
• Rozmawiajcie o konsekwencjach różnych zachowań,
• Wspólnie grajcie w gry, czytajcie książki, chodźcie na imprezy dla dzieci
• Czytaj często dziecku, dopóki nie nauczy się czytać samemu - czytajcie razem,
• Wspieraj dziecko w podejmowaniu nowych wyzwań

Każde dziecko rozwija się inaczej, więc wiadomości tu zawarte mają charakter wyłącznie informacyjny.






Powrót na górę