PRZEDSZKOLE NR 17
W OTWOCKU


PRZYJACIELE PRZEDSZKOLA
HISTORIA
REKRUTACJA
PRACOWNICY
KONTAKT
KSIĘGA GOŚCI
PRACE DZIECI
ROZKŁAD DNIA
DLA DZIECI
DLA NAUCZYCIELI
DLA RODZICÓW
DOKUMENTY
JADŁOSPIS
MALUSZKI
ŚREDNIAKI
STARSZAKI
AKTUALNOŚCI




5 i 6 latki - ZERÓWECZKA


WAŻNE!!! WAŻNE!!!









WAŻNE!!! WAŻNE!!!


Na naszej stronie:

* Tematy do realizacji w maju

* Tematy do realizacji w kwietniu

* Tematy do realizacji w marcu

* Tematy do realizacji w lutym

* Tematy do realizacji w styczniu

* Tematy do realizacji w grudniu

* Tematy do realizacji w listopadzie

* Tematy do realizacji w październiku

* Tematy do realizacji we wrześniu

* Rozwój psychofizyczny 5latka

* Rozwój psychofizyczny 6latka

Na górę strony







Na górę strony







STYCZEŃ

Projekt edukacyjny: KARNAWAŁOWE ZABAWY
- Burza mózgów – tworzenie siatki wstępnej; Nowy Rok
- Bal karnawałowy- W zaczarowanym ogrodzie.
- Wykonywanie dekoracji sali
- Prace plastyczne nawiązujące do tematu:Strój karnawałowy, Fajerwerki, Balonik
- Karnawał i Nowy rok w literaturze dziecięcej: Baloniki, Bal balonów, Bal
- Zajęcia matematyczne – Wspomaganie rozwoju trzylatka E. Gruszczyk – Kolczyńska:
Ćwiczenia wspomagające dziecko w poznawaniu najbliższego otoczenia: Rzuć woreczek, Gdzie jest woreczek, Tor przeszkód
- Dyscyplina bez nakazu: zabawy integrujące, zabawy uwalniając emocje

II.Projekt edukacyjny: Nasze kochane Bbacie i Dziadkowie
- Burza mózgów – tworzenie siatki Co wiemy o babci i dziadku?
- Portret Babci i Dziadka
- Słuchanie opowiadania „Dziadkowie”
- Wykonanie prezentów dla Babć i Dziadków: kalendarz
- Przygotowujemy przedstawienie dla Babć i Dziadków
- Nauka piosenek i tańców
- Przygotowanie zaproszenia na uroczystość z okazji dnia Babci i Dziadka.
- Przedstawienie z okazji Dnia Babci i Dziadka
- Zajęcia matematyczne
- Dyscyplina bez nakazów: zabawy integrujące, rozładowujące emocje

Na górę strony







GRUDZIEŃ

Projekt edukacyjny: „Święta Bożego Narodzenia”
- Boże Narodzenie -siatka pytań
- Bal ze Świętym Mikołajem
- Bożonarodzeniowe zwyczaje i tradycje - Pieczenie pierniczków
- Przygotowanie albumu u Świętach: Kalendarz adwentowy, choinka, Mikołaj, Szopka
- Nauka kolęd
- Dekoracja Sali do Spotkania Wigilijnego z Rodzicami
- Przygotowanie upominków dla Rodziców - Świecznik
- warsztaty wikliniarskie - Choinka
- Przygotowanie zaproszenia na Spotkanie Wigilijne dla Rodziców
- Wykonanie kart Świątecznych i wysłanie ich do Rodziców
- Spotkanie Wigilijne
- Zajęcia matematyczne
- Dyscyplina bez nakazów: zabawy integrujące, rozładowujące emocje
- Rodzinny Konkurs Plastyczny "Bombka dla Teosia"

Wrzesień

I.W przedszkolu
1.Jestem przedszkolakiem
- O dziewczynce, która zgubiła swoje imię - słuchanie opowiadania
2.Budzę się i zasypiam
-Dzień w przedszkolu - historyjka obrazkowa
3. Zaczarowane przedszkola
-zaczarowane przedszkole - słuchanie wiersza A. Frączka
4. Nasze zabawki
- pojęcia matematyczne - tyle samo, więcej, mniej
5. Przedszkolni dyżurni
- zabawy dydaktyczne - planowanie czynności

II. W sadzie i w ogrodzie - projekt edukacyjny
- owoce i warzywa
- nauka piosenki - Na marchewki urodziny
- nauka wiersza - Na straganie
- malowanie sadu o igrodu
- wycieczka do sklepu
- degustacja owocow i warzyw
- rozmowa z mamą Julci oz dowym odżywianiu i witaminach
- wycieczka do Muzeum Ziemi Otwockiej - warsztaty - Pieczenie chleba
- sałatka owocowa
- zabawy matematyczne
- zabawy z chustą animacyjną

Na górę strony







Rozwój psychofizyczny pięciolatka

Pięciolatek. Energiczny, towarzyski i chętny do współpracy. Mamusia jest centrum wszechświata.
To wiek, kiedy dziecko z reguły jest stabilne emocjonalnie. Miły czas.

Rozwój społeczny i emocjonalny
• Stabilny emocjonalnie
• Przyjacielski
• Związany emocjonalnie z mamą
• Chętny do współpracy
• Posłuszny
• Samodzielnie wymyśla zabawy
• Chętnie bawi się z dziećmi
• Bywa nieśmiały
• Lubi się popisywać siła, zręcznością
• Zaczyna się wstydzić "nie patrzcie, kiedy się rozbieram"
• Lepiej panuje nad swoim zachowaniem
• Zależy mu na uznaniu dorosłych
• Pokazuje uczucia
• Stara się zrealizować cel, który sobie postawił, np.: zbudowanie wieży z klocków
• Lubi przebywać w domu
• Zadaje pytania na temat śmierci
• Dba o swoich przyjaciół
• Czasem krytykuje lub zawstydza inne dzieci, wytykając im błędy
• Rozumie dowcipy, lubi zabawiać dorosłych
• Chce być pomocny w domu

Rozwój fizyczny i motoryczny
• Może tracić pierwsze mleczaki
• Rozróżnia prawą i lewą stronę
• Pisze kilka liter
• Rysuje postać człowieka
• Używa sztućców, kroi nożem
• Jest sprawny fizycznie
• Wiąże sznurówki
• Tworzy rozbudowane budowle z klocków
• Potrafi się umyć, ubrać, zjeść, skorzystać z toalety samodzielnie
• Jeździ na 4 kołowym rowerze, czasem na 2 kołowym
• Umie wycinać nożyczkami po zaznaczonej linii
• Skacze na skakance
• Próbuje wykonywać skomplikowane ćwiczenia gimnastyczne, np. stawać na głowie
• Koloruje obrazki nie wychodząc za linię
• Skacze na jednej lub drugiej nodze naprzemiennie

Rozwój intelektualny
• Jego mowa jest płynna i poprawna
• Lubi argumentować używając słów: ponieważ; dlatego, że
• Zna dużo wyrazów
• Może czytać pojedyncze litery lub słowa
• Tworzy zdania złożone z 6-8 wyrazów
• Rozpoznaje podstawowe kolory
• Zapamiętuje adresy i numery telefonów
• Liczy do 10
• Rozumie znaczenie przeciwieństw i podobieństw
• Rozumie znaczenia następstwa czasu , np. dziś , jutro, rano, wieczorem
• Odróżnia fantazję od rzeczywistości
• Zapamiętuje opowiadane historie i chce żeby je kontynuować
• Tworzy własne opowiadania
• Umie pogrupować przedmioty, np. wg. wielkości
• Jego zabawy są coraz bardziej rozbudowane
• Potrafi napisać cyfry od 1 -5
• Potrafi napisać swoje imię

Sen
Pięciolatek przesypia 10-11 godzin w ci±gu nocy. Lubi mieć czas w łóżku na pooglądanie książki.
W piątym roku życia następuje nasilenie tzw. złych snów. Czasem dziecko boi się powtórnie zasnąć. Trzeba je wtedy otoczyć szczególną opieką.

Jedzenie
Pięciolatek ma z zasady dobry apetyt, ale może być konserwatyst± kulinarnym.
Nie ma potrzeby na siłę karmić dziecko potrawami, których nie lubi, jednocześnie nie ma powodu, żeby nie dawać mu do spróbowania potraw, których nie zna.

Jak możesz pomóc swojemu dziecku
• Obserwuj relacje dziecka z rówieśnikami, mów mu na czym polega współpraca, negocjacje
• Ucz dziecko nazywać uczucia, np.:czym różni się smutek od złości
• Pomóż dziecku rozwijać poczucie odpowiedzialności, włączaj go do prac domowych; kończąc wyznaczone zadania przed pójściem do zabawy,
• Naucz dziecko stawiać cele. Dzięki ich realizacji będzie czuł się pewnie i niezależnie,
• Bawcie się w proste zabawy matematyczne, używajcie do tego zabawek, słodyczy i wyobraźni
• Mów dziecku jasno, które z jego zachowań są dobre, a które nie,
• Wspólnie grajcie w gry, czytajcie książki, chodźcie na imprezy dla dzieci
• Czytaj często dziecku, dopóki nie nauczy się czytać samemu - czytajcie razem,
• Bawcie się w teatrzyk
• Twórzcie razem opowieść, starajcie się rozbudowywać ją każdego dnia.


Każde dziecko rozwija się inaczej, więc wiadomości tu zawarte mają charakter wyłącznie informacyjny.



Na górę strony



Rozwój psychofizyczny sześciolatka

Hałaśliwy, entuzjastyczny, podlegający skrajnym emocjom.
Coś ci to mówi?
Jeszcze niedawno wydawało ci się, że bunt dwulatka był najtrudniejszym etapem rozwoju. Tymczasem na scenie pojawił się sze¶ciolatek. Wybuchowy, czasem arogancki, a jednocze¶nie otwarty na uczenie sie nowych rzeczy, tryskaj±cy energi±. Nie do opanowania. Chcesz wiedzieć, czego oczekiwać- poczytaj

Rozwój społeczny i emocjonalny
• Podlega gwałtownym emocjom od entuzjazmu do agresji
• Chce być najlepszy, najszybszy, najsilniejszy, najmądrzejszy, ..naj..naj..
• W dobrym nastroju jest entuzjastyczny i pomocny
• Czasem oszukuje
• Jest bardzo czuły na krytykę
• Ma problem z przyznaniem się do winy
• Może mieć kłopot z współdziałaniem z rówieśnikami ze względu na potrzebę rywalizacji i zwyciężania
• Przyjaźni się głównie z osobami tej samej płci
• Ma najlepszego przyjaciela
• Ma trudność z zauważaniem potrzeb innych
• W tym wieku kontakty z mamą bywają trudne
• Boi sie samotności, ciemności, duchów, burzy, ognia, itp.

Rozwój fizyczny i motoryczny
• Hałaśliwy
• Żywiołowy
• Pełen energii
• Sprawny fizycznie
• Lubi zabawy ruchowe, ale może się szybko męczyć
• Nie boi się ryzyka, kompletnie nie myśli o niebezpieczeństwie
• Ma czasem problemy z koordynacja ruchową (okres wzrostu)
• Bardzo go interesuje temat wypadających mleczaków - powód do dumy
• Dobrze rysuje i maluje, może mieć trudności z pisaniem
• Biega, skacze, wspina się,
• Jeździ na 2 kołowym rowerze
• Może jeździć na łyżwach, nartach, rolkach
• Rysuje koło, kwadrat, prostokąt, romb

Rozwój intelektualny
• Dobrze zapamiętuje wierszyki, piosenki
• Używa ok. 4 tys.słów
• Rozpoznaje i zapamiętuje dźwięki
• Rozróżnia prawą i lewą stronę
• Układa puzzle
• Podejmuje samodzielnie decyzje
• Rozumie pojęcie czasu, przestrzeni, koloru, liczb,
• Rozumie, że rzecz widziana z daleka wydaje się mniejsza niż jest w rzeczywistości
• Rozumie różnicę pomiędzy czymś przypadkowym a zamierzonym
• Zna dni tygodnia, nazwy miesięcy, pory roku
• Potrafi się skupić na ok. 15 min.
• Nie ma rozdzielności uwagi
• Bawi się w zabawy z podziałem na role
• Interesuje się przyrodą i jej zjawiskami
• Swobodnie prowadzi rozmowy
• Próbuje uzasadniać swoje decyzje

Jak możesz pomóc swojemu dziecku?
• Pomóż dziecku rozwijać poczucie odpowiedzialności, włączaj go do prac domowych; kończąc wyznaczone zadania przed pójściem do zabawy,
• Zachęcaj dziecko do pomagania innym,
• Interesuj się jego przyjaciółmi, tym co się dzieje w zerówce
• Naucz dziecko stawiać cele. Dzięki ich realizacji będzie czuł się pewnie i niezależnie,
• Ustal jasne reguły i trzymaj się ich, np. jak długo dziecko może oglądać telewizję
• Mów dziecku jasno, które z jego zachowań są dobre, a które nie,
• Rozmawiajcie o konsekwencjach różnych zachowań,
• Wspólnie grajcie w gry, czytajcie książki, chodźcie na imprezy dla dzieci
• Czytaj często dziecku, dopóki nie nauczy się czytać samemu - czytajcie razem,
• Wspieraj dziecko w podejmowaniu nowych wyzwań

Każde dziecko rozwija się inaczej, więc wiadomości tu zawarte mają charakter wyłącznie informacyjny.






Powrót na górę